úterý 30. června 2020

Proč jdou mladí chemici dělat průměrnou vědu?

V roce 1990 se otevřely hranice a já potkával v Čechách bývalé kolegy, co byli štěstím bez sebe a říkali: „za pár let dohoníme Evropu, budeme jako Německo“. Plynul čas, a za těch pár let už byli skleslejší z celého vývoje, ze stavu Akademie věd, tzv. vědní politiky, z masovosti škol. Po roce 2000 jsem už slyšel kritiku aktuálních studentů, později i doktorandů, nakonec většina mých vrstevníků odešla do důchod poměrně dost zatrpklá, zpravidla uchylující se k rodině, zájmům řešící neustále své zdravotní problémy. Někteří z nich se přitom nemají a neměli materiálně špatně, buď utekli včas pod zahraniční evropskou firmu anebo se udrží v akademii nebo na VŠCHT a dolují granty, poskytují rozvory. I tak je nich jistá hořkost z nenaplnění. Možná si řeknete: „Politika a aktivismus u nás šlo po roce 1997 do kyte, domácí průmysl zkrachoval a celá česká věda je těsně nacuclá chřtánem na europrs, státní školy jedou na počty studentů, hodnocení za publikace, kus za kus a k tomu česká byrokracie.“ Jasně, a k tomu starej chemik, co čekáš? Vlastně jen jednu věc, vzporu mladých a ta není nebo ji nevidím. Podle mě, kdo sází na mladé, trpí stařeckou demencí. Jen pár postřehů:
1. Jsem starý a nežiju na kolejích, takže soudím jen z toho, co mé špatné ucho slyší a co ještě vidí, příp. co mám z druhé ruky. Nicméně díky youtube se ke mně dostávají příběhy Čechů v US,

 
anebo

A

no, jsou to exoti, ale pochopili, že život je opravdu o něčem jiném než kariéře.

2. Dejme tomu, že každý rok vystuduje chemii na VŠCHT cca 400 studentů a doktorát 100 studentů. Další část pak dělá doktorát na UOCHB apod. Kolik z těchto lidí založí firmu do 10 let o absolutoriu, se omlouvám, ale o nikom nevím, asi někdo bude, ale masový jev to není ani náhodou. Když to shrnu z USA, z mých kolegů má firmu skoro každý nebo je u někoho, kdo ji má. Po padesátce dokonce hodně známých odešlo z korporátu a začalo to zkoušet. Prostě většina z nás dělá chemii proto, že chceme něco vyrábět, prodávat a vylepšovat. Opravdu má ČR potřebu takové spousty teoretiků a publikantů nebo prostě nemají jiné uplatnění? Přitom chemie byla a je hlavně byznys všechny chemikálie, plasty, sklo, roztoky, mikroskopy, míchačky, chromatografy, markery, barvení, terrmáky, protilátky, bloty, Elisa, eko-bio gadžety atp. je obyčejný byznys. I publikování je byznys, dokonce pro Eslevier výnosově lepší než chemie pro Merck.

3. Když budu student dnes v ČR a začnu číst po třech letech základů číst články v prestižních časácích, proč bych měl studovat chemii v ČR ? Bohužel za posledních 30 let jsem neviděl v mých dvou fakultách, se kterými spolupracuji, ani jednoho českého studenta, a to jde o rating v první dvacítce škol. Polsko hodně, Maďarsko, Rusko, Sbrsko několik. Většina je z US, západní Evropa, Čína, dříve hodně Indie. Odpovědi jasné. Proč bychom měli studovat doma, když tady je to kvalitnější. Když se kouknu na CV dnešních českých profesorů, stále stejná písnička, kromě 3 let otročení na západě, stále skoro stejná laborka, stále stejná témata. Když čtu výroční zprávy VŠCHT nebo PřF UK nebo jejich web, tak si připadám, jak v blbém filmu. Přeplácané, přitom zastaralé a neužitečné. Titulománie a PR bulvární chemie. To už je snad lepší jít stránky chemie na Yale, kdysi dobrá škola, dnes někde ve třetí desítce, ale stránky mají jak za starého .

4. Pokud někoho tady beru k sobě, vždy ví, proč tu práci chce dělat, čeho chce u mě dosáhnout, za jakých podmínek pracuje a kdy od toho odejde. U kolegů v ČR nic podobného nevidím. Sice nadávají, ale nic vlastně pro změnu nedělají. Dělají výzkum ani ne pro výzkum, ale pro publikování, a to jen proto aby dostali další grant.

5. Akademie věd dospěla do stádia nefunkční etické komise, neschopné a nečitelné šéfky s groteskním exšéfem zastávající zbytečnou funkci po prezidentských volbách. Bez dotací by neměla ani na PR a veškeré příjmy z dotací nakonec skončí v nákupech ze západu a něco se utratí v soukromých nákupech z Číny. Nemám ale nic proti šéfům současných ústavů AV, jen to, že jsou průměrní.

 6. Pokud jdete na UOCHB kvůli Holého pověsti. Nejprve zajděte do lékárny a nechte si vytisknout seznam všech léků včetně těch na předpis. Za každým z nich je spousta Holých a především daleko více zajímavějších příběhů.

7. To už nikdo v CŘ nechce vyrábět auta, kola, hodinky, mobily, drogy, hnojiva, zdravotní čaje, jedy, výbušniny? Fakt někoho baví život, ve které píše analogické články a 2x do roka jede na konferenci, kde se zadarmo nažeru a v lepším případě s někým vyspí a nic nechytne?

Osobně mám za to, že většina mladých chemiků jde dělat doktoranda právě proto, že nic jiného neznají a že je to pro ně celkem jednoduchá kariéra. Je to každého věc, ale pokud někoho zajímá chemie nebo obecně technologie a dá na rady starce, doporučím tento postup:

1. Vyberte si obor, který vás zajímá (a je jedno, že vás za pár let přestane bavit, to je naprosto normální). Je úplně jedno, zda vám je dvacet nebo padesát.

2. Najděte si školu a firmu, která něco z toho oboru dělá.

3. Napište do firmy žádost o praxi s motivačním dopisem (vzory najdete na webu a pokud nejste ten motivační typ, řekněte si, jak by měl vypadat dopis, kdyby si někdo chtěl hlásit do vaší firmy nebo si přímo kupte letenku a odleťte tam. Pokud je to škola, zeptejte se školy, kdo dává stýpka a kontakty atp.

4. Většina institucí vám odpoví a řekne požadavky a priority, ale neberte vše jako danné, US nebo Čína nejsou byrokracie typu Německa, takže vám klidně dají stypko sami nebo odloží (až na věčnost).

5. Pokud si firma píše požadavek např. na PhD, pošlete CV i bez toho, v praxi nemá titul žádný význam a píše se tam ze zvyku a přijde 50 odpovědí s indickým, ruským nebo českým PhD a o ničem to nerozhoduje.

6. Nebojte se žvatlat. Anglicky neumí většina US chemiků , protože se v Číně, Japonsku nebo Indii nenaučili a rozumět jim je nadlidský úkol, ale většina domácích je na to zvyklá a neřeší to. Navíc zatímco u amíka vždycky poznáte, že plácl blbost, u cizince máte za to, že jste jen špatně rozuměli.

7. Pokud je to US, Německo, Japonsko nebo Čína, tak nakonec zajímavé místo najdete.

8. Kašlete nejprve na prachy, počkejte několik měsíců a pak si klidně řekněte o vyšší plat. Já to dělal každoročně 2x, většinou to vyšlo a líná huba holý neštěstí.

9. Dělejte, co Vás baví a když to nevyjde, zkoušejte to znovu.

10. Nejhorší je nuda.

P.S. : pokud se chcete místo chemie naučit dělat grafy a tendujete k myšlenkové abstrakci, pak volte RCPTM anebo nově CATRIN v Olomouci. Integraci vědeckých kapacit dlouhodobě podporuje i MŠMT. 😊

1 460 komentářů:

«Nejstarší   ‹Starší   1401 – 1460 z 1460
Anonymní řekl(a)...

7. října 2020 10:53 nesouhlas, ta úplně (vědecká) špička na etice má zájem, dokonce životní. Otázkou je, zda je nepřehlasuje masa průměrných.

Anonymní řekl(a)...

A co Hosta, jde do toho ?

Anonymní řekl(a)...

UEM ani akademii si ro- ani po-zvracet nedame.
A ten pocet kraliku taky nesouhlasi:

http://www.iem.cas.cz/aktuality/homepage-vypis/oficialni-vyjadreni-uem-av-cr-k-etickemu-pochybeni/

Anonymní řekl(a)...

A co může dělat ? Havlas sedí na židli a ona bude lhát dál.

Anonymní řekl(a)...

Pro zajímavost 24.9.2020 prý ji něco etická komise dala, přičemž se to ví víc jak rok a 25.9.2020 je oddělení zrušeno.

Anonymní řekl(a)...

V podstatě se přiznala. Příští dopis bude doufám ten rezignační, jinak jedeme Zbořilovou cestou.

Anonymní řekl(a)...

Tenhle dopis Anděrové byl konzultován s Havlasem i Ždímalovou. Tady nejde o nic jiného než to ututlat a hrát tu hru do hořkého konce i za cenu ztráty kreditu. Úplně si nejsem jistý, že to odhadli správně včetně reakce, ale je to jejich věc - osobně to beru jako jednu další etickou prohru AV a nijak mě to nepřekvapuje.

Za sebe mohu říci, že z toho vývoje mám trochu škodolibou radost, protože kolegové z UMG a UOCHB sázeli na to, že to Anděrová neustojí. A trochu vystřízlivění jim neuškodí.

Anonymní řekl(a)...

Dotaz na Olomouc: byl by k dispozici záznam z jednání akademického senátu ze dne 30.9.?

Unknown řekl(a)...

Nikoliv, záznam AS UP ze dne 30.9. k dispozici není.

Anonymní řekl(a)...

Na AV to riskli. Nemohou si dovolit další skandál. Je ale dobře, jak zde někdo napsal, že to hodně lidí vidělo v online přenosu a přestane mít klapky na očích.

Anonymní řekl(a)...

Na AV to riskli - vylhat se z toho jako vždycky (většinu médií maj pojištěnou, a navíc hned do nich pustili blablabla kouřovou clonu o lécích na rakovinu, atd.).
Lidem z vědy ovšem to jejich pohotové lhaní je jasné a průhledné.

Anonymní řekl(a)...

Prioritou je vyškudlit Virologický ústav, kam se umístí naši mistři virů :-) pokud se nerozhodnout pro Bohnice

http://www.avcr.cz/cs/o-nas/aktuality/V-boji-proti-pandemiim-by-mohl-pomoci-novy-Virologicky-ustav/

Ještě by jim to mohli v Olomouc šlohnout a začlenit do Cathrine :-)

Lhát se musí, jdeme dál, jen dál !!!!

Rozdělme bolesti rovným dílem,
a pak dejme se za jedním cílem.
Všichni se sejdeme,
až svou zem najdeme,
na shledanou v lepších časech.



Jdeme dál, pořád dál,
dál a dál.

Anonymní řekl(a)...

Tak nosičů léčiv jsou stovky , viz. Karel Ulbrich. Ale celý koncept je ewsy, ujety a nerealistický viz.
http://jinachemie.blogspot.com/2015/11/vecne-pohadky-aneb-buzzwords-v-chemii-2.html

Anonymní řekl(a)...

Proč rušit skupinu, když ji neruší jiní a stále to v publikacích naskakuje :-) jinak ale máte pravdu.

h2so3

Anonymní řekl(a)...

http://jinachemie.blogspot.com/2020/10/oko-za-oko-aneb-zborilace-akademie-ved.html

Balada o očích králíkových:

http://jinachemie.blogspot.com/2020/10/oko-za-oko-aneb-zborilace-akademie-ved.html

Anonymní řekl(a)...

UEM se nejspíše promění ve virologický ústav, sice to bude stejně zbytečná instituce, ale aspoň se zbaví Anděrové.

Anonymní řekl(a)...

Stížnost o očích králíkových je nyní na EK AV. Tak budeme doufat, že tam to publikování falšovaných očí nezametou pod koberec, jak to měli v úmyslu na UEM, než se to provalilo v dzurnalu https://www.dzurnal.cz/index.php/2020/10/02/i-ty-brute/.

Anonymní řekl(a)...

Pokud vím, tak jeden z autorů, retrakci odmítá. Takže bude nutné postupovat jako u Bezoušky, kdy se budou jednotliví spoluautoři distancovat. Vypadá to, že ještě bude veselo.

Jak mi ukazovalo kolegyně, těch podvodných článků z af. UEM je asi tak 3x více a další se hledají (tam aktuální várka je z let 2017-2020 ale ono to jelo dávno předtím).

Anonymní řekl(a)...

Zboril jako vzor pro progresivni indicke vedce - zde tito indicti vedci (take pracujici na modifikacich grafenu) pouzili vsechny Zborilovy triky: vymazani piku, replikace stejneho spektra a uplne stejne vymluvy (omylem dali vicekrat stejne spektrum - a ciste nahodou se jim pokazde obrvilo jinou barvou). Rekl bych ze impact RZ poroste do zavratne vyse:
https://pubpeer.com/publications/41A44D93AAEBE1B71617261639CF2C

Anonymní řekl(a)...

:-)

Jsem zvědav, kdy dojde i na různé velmi vysoce postavené publikační celebrity. V rámci koronavirové epidemie je zjevně na důkladné čtení článků více času.

Dalibor Štys

Anonymní řekl(a)...

Došlo na slova Dalibora Štyse - rakouský ústav IST ja dáván za příklad:

Můžeme napodobit Rakušany, kteří vybudovali IST – Institute of Science and Technology Austria. Na zelené louce postavili ústav, který v podstatě za pár let změnil mapu elitních pracovišť světa – dnes je jedním ze třech nejlepších vědeckých ústavů na světě.

Asi to berou jako bloky MPG, CNRS, nebo třeba JILA, IST.

https://vedavyzkum.cz/z-domova/z-domova/cesko-ma-sanci-ktera-se-nebude-opakovat

Anonymní řekl(a)...

re: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsomega.0c04401

The Editors retract this article due to duplication and alteration of the X-ray diffraction (XRD) patterns in Figure 1 and the energy-dispersive X-ray (EDX) spectroscopy plots in Figure 4. The XRD patterns in Figure 1 appear to be identical, although they are presented as different samples. Additionally, the EDX spectrum in Figure 4 shows a peak that seems to have been truncated, and the label may have been removed. These concerns are significant enough to cast doubts on the main findings of the work.

The original Article was published on April 24, 2019, and retracted on October 12, 2020.

Anonymní řekl(a)...

Napodruhé to už šlo o dost rychleji:

The Editors retract this article due to duplication and alteration of the X-ray diffraction (XRD) patterns in Figure 1 and the energy-dispersive X-ray (EDX) spectroscopy plots in Figure 4. The XRD patterns in Figure 1 appear to be identical, although they are presented as different samples. Additionally, the EDX spectrum in Figure 4 shows a peak that seems to have been truncated, and the label may have been removed. These concerns are significant enough to cast doubts on the main findings of the work.

The original Article was published on April 24, 2019, and retracted on October 12, 2020.

Tím Zbořil definitivně skončil.

Anonymní řekl(a)...

A co s tím indickým článkem má Zbořil společného?

Anonymní řekl(a)...

Zboril ted pracuje na te retrakci Catal. Today, ale jde mu to jen zvolna:

https://forbetterscience.com/2020/07/13/extraordinary-results-of-the-olomouc-nano-con/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0920586118310848

Anonymní řekl(a)...

Mariya Gabriel, evropská komisařka zodpovědná také za oblast výzkumu, což je bulharská Jourová, na nás nehledí moc dobře:

Jedním z dlouhodobých cílů komisařky Gabriel je v oblasti výzkumu a vývoje řešit hluboké rozdíly ve výkonu západních zemí a zemí východní a jihovýchodní Evropy.

Anonymní řekl(a)...

Zijeme v absurdnich dobach.
Zboril je v tuzemsku dost uz bran jako neduveryhodna figura.
Soucasne ale muze jeste nekomu slouzit jako gardedama.

Anonymní řekl(a)...

Kdo je gardedáma ve vědě ?

Anonymní řekl(a)...

Administrativy není nikdy dost:

Evropská komise plánuje jako jednu z povinností žadatelů o podporu v programu Horizon Europe zavést požadavek na plány genderové rovnosti.
Plánem genderové rovnosti je přitom míněn plán na zavedení konkrétních nástrojů, aktivit a opatření pro zajištění genderové rovnosti v dané instituci. Takové plány by měly obsahovat konkrétní cíle, kterých má být dosaženo v jasně definovaném časovém horizontu.

Anonymní řekl(a)...

15. října 2020 16:17 já jsem pro, nemám s tím problém.

Anonymní řekl(a)...

Ad 6:17 já jsem pro, nemám s tím problém
Vzhledem k tomu, že celý gender je pavědecký konstrukt stejné relevance jako astrologie (příklad astrologická rovnost = rovnoměrné zastoupení všech znamení), tak proti jsem. :-)

Plánem astrologické rovnosti je přitom míněn plán na zavedení konkrétních nástrojů, aktivit a opatření pro zajištění astrologické rovnosti v dané instituci. Takové plány by měly obsahovat konkrétní cíle, kterých má být dosaženo v jasně definovaném časovém horizontu.

Anonymní řekl(a)...

Ještě, že jsem z vědy už pryč... Kdy se napadne i matematická logika z genderového pohledu a zavede nová, dívčí logika? Prostě hlavně podporujte genderové aktivistky ve vědě, bude líp. :-)

Ženy ve vědě: překážky a problémy
Feministická kritika si všímá výrazně maskulinního charakteru vědy. Nejde zde však ani tak o status, kariéru a uplatnění jednotlivých mužů a žen, vědců a vědkyň, nýbrž o celkovou situaci, o komplexní nastavení vědeckého obrazu i provozu, který se vyznačuje výrazně maskulinními rysy či „ctnostmi“ (dobyvačný charakter vědy, orientace na zvládnutí/ovládnutí přirozeného okolí, důraz na striktní pravidla, neosobnost poznání, zjednodušeně a nekontextově používaný koncept „pravdy“, „zákonitosti“ atd.). Věda se tak prezentuje jako prostor veskrze mužský, vůči ženskému světu implicitně nepřátelský. Sandra Harding [1990] připomíná práci Dorothy Smith ukazující, že v našem konceptu kultury (v nejširším slova smyslu), jak byl vytvořen a stále je utvářen muži, pro ženu striktně vzato neexistuje místo. Žena totiž vykonává všechny ony pomocné, základní a „špinavé“ činnosti, které existenci kultury podmiňují, ale nevstupují do ní, nemají v ní svůj projev. Paradoxně, čím dokonaleji vykonávají ženy svou práci (již si ovšem nevybraly, ačkoli se považuje za samozřejmé, že ji bez protestů provádějí), tím dokonaleji se „zneviditelňují“, tím méně do fungování kultury zasahují.

https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2017/09/Mysleni-hranic.pdf

Anonymní řekl(a)...

Nejsem s tím napadením matematiky z genderového a rasového pohledu první, už existuje dávno. Bravo, jen tak se vzdělaností dále! :-)

Kdo je schopný v matematice, je považovaný za bílého, tvrdí v příručce pro učitele matematiky americká profesorka. Podle ní může matematika podněcovat diskriminaci a i díky ní vzniká ve společnosti privilegium bílého muže.

Podle ní je schopnost řešit geometrické, či početní úlohy a samotná výuka matematiky jedním z důvodů, proč existuje ve společnosti „privilegium bílého muže“. Gutiérrezová tuto tezi představila ve sborníku pro učitele matematiky, který vyšel koncem loňského roku.

„Školní osnovy matematiky zdůrazňuje termíny jako je Pythagorova věta, či počty s pí a vytváří tak dojem, že matematika byla vyvinuta Řeky a dalšími Evropany,“ uvádí podle deníku Independent profesorka a dodává, že rovnost mezi studenty při výuce matematiky bude možná pouze za předpokladu, že učitelé pochopí, jaký status má matematika ve společnosti.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/svet/matematika-vede-k-diskriminaci-tvrdi-americka-profesorka.A180220_170533_ln_zahranici_mha

Anonymní řekl(a)...

Proč by gender studies byl konstrukt ,naopak. Konstruktem je zásada rovnosti pohlaví. Proto pokud chceme rovné šance, musíme zakotvit procentuální zastoupení jednotlivých skupin.

Anonymní řekl(a)...

1) Rovné šance neimplikují procentuální zastoupení jednotlivých skupin. Pokud je v jedné skupině jiné zastoupení talentovaných (pro danou pozici vhodnějších) kandidátů než v druhé, tak fixní procentuální zastoupení pro výběr daných kandidátů znamená nespravedlnost (nějak podobně vyzníval i článek Hudlického). Navíc nemusí být ani rozdíl v rozložení ve skupinách, pouze se v čase t sejdou jinak rozložené výběry z daných skupin...

2) ad gender - vám gender připadá vědecký? Pocit proměnlivý v čase? A 40 druhů pohlaví ponechávám radši bez komentáře. :-)

Rozlišujeme přes 40 druhů pohlaví
Pohlaví host Rozstřelu vnímá jako administrativní identitu založenou na binárním konceptu. Rozlišujeme přes 40 variant pohlaví. „Něco jiného je gender. Někdo se může identifikovat jako muž, někdo jako žena, ale jsou lidé, kteří se nedokážou zařadit ani do jedné škatulky. Jsou také antigenderové osoby, které se jako muži nebo jako ženy neprožívají,“ sdělil. „Existuje tak třeba i aromantická orientace.“

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/rozstrel-konference-lgbt-sexualni-mensiny-cr-evropska-unie.A191104_092113_domaci_lesa


Gender Wiki „gender-fluid“ popisuje jako „genderovou identitu, která se čas od času proměňuje“. To vysvětluje tak, že „gender-fluidní osobnost může sama sebe někdy vnímat jako ženskou, někdy jako mužskou nebo nevyhraněnou či jinak bezpohlavní identitu, anebo jako kombinaci těchto identit“.

Gender: někdy je také nazýván sociálním pohlavím. Na rozdíl od pojmu pohlaví, který je chápán výhradně v biologickém smyslu, označuje pojem gender kulturní charakteristiky a modely přiřazované mužskému nebo ženskému biologickému pohlaví a odkazuje na sociální rozdíly mezi ženami a muži. Tyto role se mění s časem a významně se liší podle kultury národa a dané historické etapy vývoje společnosti.

Anonymní řekl(a)...

Návrh na odvolání rektora UP!

https://www.prf.upol.cz/o-fakulte/fakultni-organy/akademicky-senat/

Anonymní řekl(a)...

Já to pochopil tak, že smyslem života nespočívá v rovnosti šancí, ras nebo lidí. Takže pokud přijmeme nějaký koncept, můžeme s těmi věcmi manipulovat dle potřeby. Když chceme víc žen, udělá kvoty, když víc mužů, prodloužíme mateřskou dovolenou, pokud chceme bílé, pak jiné necháme u nevzdělaných rodičů.

Všechno je to jen hra ...

Anonymní řekl(a)...

Rovnost je iluze. Už jen tím, že nadání je rozloženo nerovnoměrně, lidé, pohlaví, rasy prostě nejsou stejní. Teď si představte situaci, že máte kvóty 50% na 50% pro bílé a černé běžce na sportovních soutěžích. Černí běžci mají jinou stavbu těla atp., viz [1]. To by bylo řevu o rasismu! :-) Ovšem stejně hloupou rovnost šancí chcete udělat u intelektuálních disciplín. Tam to nevadí? Nebo v hudbě, proč by člověk bez hudebního sluchu nemohl být filharmonik?


[1] Antropologické studie ukazují, že Afroameričané (kteří jsou převážně západoafrického původu) mají ve srovnání s bílou populací USA relativně delší končetiny v poměru k délce trupu, delší a štíhlejší lýtka, užší boky, vyšší hustotu kostní hmoty (o 5–20 %) a z toho vyplývající větší hustotu těla. Dobře známým faktem je i vyšší hladina testosteronu, která u mladých mužů až o 19 % přesahuje průměr bílé populace. To může přispívat k větší soutěživosti a agresivitě, ale i k vyšší míře kriminality uvnitř této menšiny.

Na základě atletických výkonů lze teoreticky soudit, že černí sprinteři západoafrického původu mohou být dědičně obdařeni vyšším množstvím rychlých svalových vláken. Navíc studie porovnávající distribuci svalstva u amerických atletů ukazují tendenci k lepšímu vývinu svaloviny končetin (zejména stehenního a hýžďového svalu) u Afroameričanů a odlišnou distribuci tuku, jenž se u bělochů více koncentruje na končetinách, což může negativně ovlivnit běžecký výkon.


https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2002/cislo-7/sport-geny.html

Anonymní řekl(a)...

Rovnost není iluze, to je zcela legitimní právní konstrukt a může se podle ně rozhodovat. Fakticita nerovnosti nehraje roli.

Anonymní řekl(a)...

Rovnost není iluze, to je zcela legitimní právní konstrukt a může se podle ně rozhodovat.

:-) Ten můj prezentovaný názor zastával i Masaryk a to byla úplně jiná liga [1]. :-) Rovnost může/musí být v příležitostech, ale proboha ne v tom, že "teplé místečko" má někdo díky kvótám (=>menší konkurence) jistější tím, že je žena, černoch nebo homosexuál. Rovnost je v tom, že se vůbec může zmiňované "soutěže" zúčastnit, ne že ji vyhraje z pozice nějaké své "výhody". Prohra je pak v dnešním rádoby rovnostářském světě prezentovaná jako nespravedlnost, ne neschopnost.

[1] „Je iluze, že jsme si rovni. Pravda, při volbách se před urnami nivelizují mozky, hlas hospodského povaleče má stejnou váhu jako hlas Einsteina… Skutečná demokracie však má vytvářet snesitelný stupeň nerovnosti, harmonizovat společnost.“

Tento citát Tomáše Garrigue Masaryka, prvního československého prezidenta se mi jeví velmi vhodným pro zahájení dnešního slavnostního setkání. Zejména proto, že ukazuje, jak nadčasové byly jeho úvahy o společnosti, o roli jednotlivce, právě tak jako o roli státu.


https://www.psp.cz/sqw/cms.sqw?z=1063

Anonymní řekl(a)...

A ještě k tomu dodám - nivelizovat mozky díky kvótám zrovna v akademické sféře je podle mého názoru kontraproduktivní a velmi nebezpečné... Jednoduše stejné příležitosti a stejná pravidla pro všechny, bez rozdílu rasy, pohlaví a náboženského vyznání! :-)

Anonymní řekl(a)...

9. listopadu 2020 10:25 Bohužel stejné příležitosti nemají, protože je vzdělávací systém ušit na míru bílé většině.

Anonymní řekl(a)...

protože je vzdělávací systém ušit na míru bílé většině.
A to se pozná jak? Zvlášť v exaktních vědách jako matematika je to humorný argument. Prostě student příklad správně vypočítá/nevypočítá, matematika s její abstrakcí a logikou je pouze jedna. Ať ji používá muž, žena, běloch, černoch nebo Asiat. Vymlouvat se na nějaké "ušití na míru" v této oblasti vědění je úplně bezpředmětné, všechny zmiňované skupiny startují vzdělání v matematické symbolice úplně stejně, nikdo nemá žádnou výhodu. Podle různých pseudoteorií se tak ženy asi mají učit počítat na panenkách a černoši (je to ještě vůbec korektní pojmenování?) se určitě nejlépe naučí počítat za zvuku afrických bubnů. :-)

Navíc argumentem "vzdělávací systém je ušit na míru bílé většině" popíráte rovnost ras. Přece pokud jsou všichni lidé naprosto a úplně úplně stejní, tak nejde "nic ušít na míru bílé většině". Stejné metody výuky musí mít ve všech skupinách úplně stejné výsledky! A tím žádné kvóty a změny výuky v "tvrdé exaktní vědě" nejsou třeba.

Anonymní řekl(a)...

9. listopadu 2020 12:36 je to stejné jako u cikánů. Čistě formálně mají stejné šance, podle Vašeho pohledu, ale prakticky tomu tak není. Mají jiné sociální vazby, jiné zvyky a tomu není vzdělávací systém uzpůsoben. mají třeba jiné vnímání daru (viz. videa Yasara Abu Ghoshe z FHS UK), které "pokřivuje" jejich percepci, co škola chce. Pokud systém vzdělání u cikánů selhává, proč se jim neudělá jiný lepší a preferuje se současný, který FAKTICKY zvýhodňuje bílou většinu ?

Bohužel o tom moc nevíte, a pletete si formalitu s fakticitou, a to jak ve výkladu rovných šancí tak i ve výkladu zákonů na podporu diverzity.

Anonymní řekl(a)...

Mají jiné sociální vazby, jiné zvyky a tomu není vzdělávací systém uzpůsoben. mají třeba jiné vnímání daru (viz. videa Yasara Abu Ghoshe z FHS UK), které "pokřivuje" jejich percepci, co škola chce.
Výmluvy. Pseudovědecké argumenty, které pouze obhajují jejich neúspěch ve vzdělávacím systému.

Pokud systém vzdělání u cikánů selhává, proč se jim neudělá jiný lepší a preferuje se současný, který FAKTICKY zvýhodňuje bílou většinu ?
Pokud naprosto STEJNÝ systém vzdělání u cikánů selhává => "rasy" nejsou stejné => cikáni nejsou vzdělavatelní se stejně dobrým výsledkem jako bílá majorita, ať se jim systém přizpůsobí jakkoli => výsledky jejich vzdělanosti budou VŽDY horší, tj. cikáni budou méně vzdělaní => budou obsazovat z většiny nekvalifikované profese => pozitivní diskriminace bude nespravedlnost vzhledem k bílé většině. Vyvraťte.

Bohužel o tom moc nevíte, a pletete si formalitu s fakticitou
Ne, používám pouze formální matematickou logiku. Ta je jednoznačná. :-)

Anonymní řekl(a)...

A ještě poznámka - vzdělávací systém je přizpůsoben výsledku, tj. tomu, že člověk do něho vstupující se má něco reálně naučit (například číst, psát a počítat). To by mělo být (myslím že je) mimo nějaké sociální vazby, rasu, pohlaví, atp. Je tak úplně jedno, kdo do něj vstoupí. Pokud tvrdíte, že existuje vzdělávací systém "FAKTICKY zvýhodňující bílou většinu", tak jste rasisté. Důvod je, že popíráte rovnost šancí cikánů v tomto demokratickém systému uspět. :-) Jinými slovy říkáte, že jsou, ať už z jakéhokoli důvodu, méněcenní.

Anonymní řekl(a)...

10. listopadu 2020 10:36 Matematická logika vám selhává, protože neumíte testovat spravedlivost vzdělávacího systému. Mezi cikánem a bílým ve škole je rozdíl jako mezi anglicky mluvícím a česky mluvícím v české škole. Prostě systém hodnocení a systém výuky není a nikdy nebyl testován na cikánech, není jim přizpůsoben. Proto dochází k DISKRIMINACI.



Anonymní řekl(a)...

Definujte spravedlnost. Jedna z jejích populárních definic je: "spravedlnost je slepá". To znamená, že každého posuzuje stejně, ať je bílý, žlutý černy, bohatý, chudý, muž, žena => každý vzdělávací systém, který posuzuje své žáky a studenty pouze podle jednotných hodnotících kritérií (v exaktních vědách jednoduše hodnotitelných), je spravedlivý. Čím tedy náš vzdělávací systém diskriminuje cikány? Cynik by odpověděl, že hlavně tím, že po nich požaduje nějakou soustavnou práci... Pokud "systém hodnocení a systém výuky" přizpůsobíte cikánům a zachováte stále jeho jednotnost, tak v lepším případě nevyužijete intelektuální potenciál bílé většiny. V případě kvót naopak diskriminujete bílou většinu a jste rasisté, protože například na VŠ se dostane student z titulu své rasy a ne z titulu svých studijních výsledků. A poslední věc - v našem vzdělávacím systému výborně uspívají Vietnamci. Ti jsou rasově mnohem dál, vaše zmiňovaná bílá většina je europoidní, kdežto Vietnamci jsou rasa "žlutá", mongoloidní. Takže se dál bavme spíš o tom, že náš vzdělávací systém "fakticky nejvíc zvýhodňuje žlutou menšinu". :-)

Anonymní řekl(a)...

Ještě malá doplňující faktická poznámka k předchozímu textu - z rasového hlediska jsou cikáni úplně stejná europoidní rasa jako zmiňovaná "bílá většina".

Anonymní řekl(a)...

11. listopadu 2020 9:07 Zvýhodňování není problém, pouze diskriminace (znevyhdňování) je nezakonná.

Vzdělání bílých a romů můžeme přirovnat v povinné soutěži ve 25m bazénu. Všichni mají stejnou vzdálenost - to nelze popřít, ale pokud neumí plavat 20% bílých a 80% romů, tak i když výsledky budou formálně spravedlivé, cítíme, že to nějak neštimuje.

Samozřejmě řešením by bylo odebrat cikánské děti rodičům a přenechat je bílým k výchově, ale to je v současné době nezákonné, takže by to museli romové udělat dobrovolně, což se nemyslím, že při správné pozitivní motivace to není zcela nereálné v budoucnosti.

Rom prostě necítí sílu májovců, Heyrovskýho atp. protože sám se za Čecha nepovažuje. Jenže pokud máme většinu vzdělání včetně biologického založené na národní bajkách obrozenců a memorování tun nesymslů, nevznikne potřeba školu navštěvovat, reps. se ta potřeba bude sále snižovat.

I kdybych tedy přistoupil na Vaši tezi spravedlnosti vzdělání bílých a romů a zachoval současný stav, tak nic nevyřeším a vlastně je to neefektivní, když sítem 80% romů odpadne. Proto byl např. v USA zvolen afirmativní zákon s tím, že jde samozřejmě o pokus a uvidí se za 100 let, zda to mělo smysl.

Anonymní řekl(a)...

Zvýhodňování není problém, pouze diskriminace (znevyhdňování) je nezakonná.
Zvýhodňování jednoho znamená automaticky znevýhodnění druhého. Nejde tak zvýhodnit bez znevýhodnění => nespravedlnost => nezákonnost.

pokud neumí plavat 20% bílých a 80% romů, tak i když výsledky budou formálně spravedlivé, cítíme, že to nějak neštimuje.

Konečně se dostáváme k podstatě problému. Pokud při "soutěži" v plavání neumí plavat 20% bílých a 80% romů, tak není řešením všem nařídit soutěžit v záchranné vestě, aby nikdo nebyl diskriminován. Řešením je snažit se co nejvíc romů naučit co nejlépe plavat. Podstata problému tak je mimo vzdělávací systém.

Samozřejmě řešením by bylo odebrat cikánské děti rodičům a přenechat je bílým k výchově, ale to je v současné době nezákonné
"Soft" verze tohoto nápadu jsou například internátní školy atp. Nějakým způsobem je ke vzdělání donutit.

Jenže pokud máme většinu vzdělání včetně biologického založené na národní bajkách obrozenců a memorování tun nesymslů
Naprosto souhlasím, ale toto diskriminuje úplně stejně všechny (hlavně jednostranně nadané, například v matematice). Netvrdil jsem, že náš vzdělávací systém je perfektní.

Proto byl např. v USA zvolen afirmativní zákon s tím, že jde samozřejmě o pokus a uvidí se za 100 let, zda to mělo smysl.

Můj osobní názor je ten, že nejde vylepšovat svět vytvořením další nové nespravedlnosti.

Anonymní řekl(a)...

Ještě bych dodal ke svému Pokud při "soutěži" v plavání neumí plavat 20% bílých a 80% romů, tak není řešením všem nařídit soutěžit v záchranné vestě, aby nikdo nebyl diskriminován.

To je ještě lepší příklad, analogický k "stáhneme dolů" stejným způsobem všechny studenty. Druhá, horší možnost (analogická kvótám), je romům v těch záchranných vestách měřit čas jinak než bílím (například dělit čas třemi) a po bílé většině navíc striktně vyžadovat stylové plavání závodním kraulem (samozřejmě bez záchranných vest).

Anonymní řekl(a)...

* Samozřejmě měřit čas jinak než bílým, neumím ťukat. :-)

Anonymní řekl(a)...

Oddělme dvě diskuse. Hodnocení současného stavu a možnosti řešení. To, že nevidíte řešení např. ve "zpomalení všech" nemění nic na hodnocení současného stavu.

Pokud nevidíte na současném stavu problém, nemá smysl diskutovat dál. Já tam problém vidím , a to zásadní a ty rozdíly jsou prostě otestované a zjevné. Jestli se to nazve nerovnost nebo diskriminace je mi jedno. Pokud si stát řekl, že chce vzdělávat (a dělat to nemusel a mohl to nechat na lidech), tak tam je prostě problém a ten se snaží západní státy nějak řešit.

A pokud se tedy bavíme o řešení. Tak podpora minorit mi přijde smysluplná a můžeme opět po čase rozdíly na "rasy" srovnat, změřit i průměrné výkony a pak diskutovat, zda došlo k nápravě a zda to jako celek bylo lepší nebo horší a zda jedno vylepšení nebylo vykoupeno úbytkem druhého.

Anonymní řekl(a)...

Diskuze už teď postrádá smysl - argumentační faul slaměný panák (https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/utok/slameny-panak/):
Pokud nevidíte na současném stavu problém, nemá smysl diskutovat dál.

Toto jsem nikdy neřekl. Takže až se naučíte řádným způsobem argumentovat a zbavíte se své "svaté víry", tak můžeme v racionální diskuzi pokračovat. Podpora minorit jak ji západní svět předvádí mi přijede z výše uvedených logických důvodů naprosto nespravedlivá a nesmyslná. Na konec pouze zopakuji své: "Můj osobní názor je ten, že nejde vylepšovat svět vytvořením další nové nespravedlnosti."

Anonymní řekl(a)...

Něco ke studiu:

https://www.lidovky.cz/svet/ministerstvo-spravedlnosti-obvinilo-yaleovu-univerzitu-z-diskriminace-proti-asiatum-a-belochum.A200814_142655_ln_zahranici_hetom

https://www.echo24.cz/a/is4Gi/diskriminace-na-harvardu-univerzity-v-usa-kladou-prekazky-asijskym-studentum

Nazgul William řekl(a)...

SKVĚLÉ SVĚDECTVÍ JAK JSEM ZÍSKAL PŮJČKU Mám velmi důležitou zprávu, o kterou se mohu podělit s každým, kdo potřebuje půjčku od skutečného věřitele. Jsem rád, že se o tuto poznámku podělím s každým poté, co jsem já a moje žena prošli v rukou několika patetických chuligánů, kteří tvrdí, že nabízejí nějaký druh půjčky. Je velmi obtížné získat skutečného věřitele a díky půjčce za nejlepší půjčku, která mi pomohla s půjčkou, kontaktujte je, pokud potřebujete půjčku, a vraťte se mi později poděkovat. Slibuji vám, že vás nezklamou. kontaktní e-mail: - (pedroloanss@gmail.com) Díky.
Nazgul William .....

Anonymní řekl(a)...

Jak vytunelovat univerzitu
Vhodnější blogy jsou uzavřené, tak třeba tady - je tady už blízko 3. výročí převratu na UPOL, kdy rektor Miller vyhlásil veřejně záměr založit vysokoškolský ústav sdružující 3 výzkumná centra založená v rámci NPV II. Po třech letech ústav, nyní jménem CATRIN, vznikl. Z centra RCPTM přešla max. 1/2 původního osazenstva, z Hané asi tak 1/3 a ÚMTM má v centru cca 5 FTI. Opravdový úspěch spojení vědeckých sil. Ještě lepší na tom je, že si někteří hlavní aktéři - Zbořil, Otyepka a jejich nejbližší otroci otevřeli zadní vrátka pro uspokojení svých osobních cílů na VŠB-TU Ostrava. Vesele dále zotročují své týmy na UPOL (povinnost připisovat na publikace je zachována) a výsledky vykazují na VŠB. Až se to na UPOL zhroutí, oni budou na VŠB v pohodě za excelenty (proto je tam s radostí rektor VŠB, kamarád Millera, s radostí vzal) a otroci skončí na dlažbě. Návrat z CATRIN do struktur PřF už moc nepřichází v úvahu, PřF si musí zachovat funkčnost i bez těch lidí, kteří jí dali nashle. 3 roky trval neurvalý boj za vznik ústavu pro uspokojení ega excelentů, odhaduju, že max. tři roky bude trvat rychlý pád CATRIN do nicoty. Zato Zbořil už chystá v Ostravě projekt za miliardu. Ostrava to zaslíbená zem - extra finance jen pro region, kde VŠB pohodlně kraluje vysokým školám. Proč to nevyužít? To bude zase excelentní věda - na nový Photoshop určitě bude.

michal řekl(a)...

Mi tohle připomíná takové ty případy, kdy si mladí nadějní studenti poslechnou audioknihy o osobním rozvoji a najednou mají pocit, že se jim otevřel svět. Tím to nechci nějak bagatelizovat, osobním rozvoj a motivace je určitě důležitá, ale vydat se do Ameriky, tam dělat "vědu", což ve finále znamená dělat pro nějaký soukromý subjekt a podílet se na jeho prospěchu (pokud se nedostanete do Tesly, Applu, Meta a podobně), to je jen takový krysí závod pro doktorandy. :)

katarzyna řekl(a)...

Nabízím vám jedinou finanční 50 000 kc od 60 000 000 kc
Nabízím vám jedinou finanční půjčku od přímého investora od 50 000 do 60 000 000 Kč. Tato nabídka platí pro celou Českou republiku a pro všechny občany. Splatnost této půjčky může být stanovena na 240 měsíců s možností předčasného splacení za každou cenu a bez navýšení. Půjčíte si v plné výši a své prostředky zaplatíte do 24 hodin. Pokud si chcete půjčit, napište na: Michaela.rojickova55@gmail.com
Whatsapp: +420604651865

«Nejstarší ‹Starší   1401 – 1460 z 1460   Novější› Nejnovější»