pátek 20. dubna 2012

Biochemický redukcionismus cyklického šarlatána

Každý slušný biochemik začal svou kariéru potom, co slyšel tuto větu : "Tak ještě jednou .... a půjdeš na biochemii" A skutečně, pokud se člověk bojí smradu a úmorné práce na organice nebo se bojí práce s fluorem a fosforem na anorganice, vše mu padá z rukou, nic nechápe anebo ho nebaví vypalovat porcelán do skleněné rakve, počítat rychlosti reakce v reaktoru anebo leptat povrchy s představou potvrzení kvantové mechaniky, dá zavděk i tak poškozené organice jakou je biochemie. Teda ona to moc organika není, vlastně to není ani moc chemie, protože vše solidně postavené v chemii biochemici víceméně nepochopili a nahradili to vlastními myšlenkami a názvy. Pravda, dnes se najdou i lidé, kteří biochemii začnou dělat dobrovolně. Školní biochemie nikdy nepatřila mezi těžké a komplikované zkoušky na VŠCHT a ani dnes, kdy míra akademické plkóznosti Vodrážkoých skript dosáhla svého maxima, nepatří mezi složité disciplíny, pokud by to studovali chemici a nikoliv biochemici. Aby bylo jasno, nemám nic proto biochemii ani biochemikům, někteří z nás se tím i živí, jen si myslím, že by se biochemie měla řadit k vědám filosfickým, někam hned vedle biologie a nikoliv k vědám přírodním a takto by se měla studentům prezentovat. Nebo ještě lépe by měla sdílet osud věd lékařských, ne že by snad někoho léčila, ale protože je to podobná smeť pravd, polopravd a zvykových vyprávěnek, přičemž o výsledné pravdě rozhodují známosti anebo v horším případě hlasování. Biochemie stejně jako medicína přitahuje hochštaplery a podvodníky v tak vysoké míře, v jaké to nedovedla žádná jiná přírodní věda. Počet biochemiků se navýšil celosvětově na čísla podobná počtu právníků bez toho, že by se v aplikované části nějak vývoj pohnul - pokud vývoj nepočítám podle počtu časopisů a článků - a i když doba vrcholu je za námi, stále jsou schopni biochemici na svou stranu nalákat mladé chemiky, kteří by jinak byli schopni dělat i dobrou chemii. Sama VŠCHT před několika lety výuku biochemie předělala a mezi chemiky nepanuje moc velká shoda, zda k lepšímu anebo horšímu, a to jak co do formy výuky tak co do zaměření laboratoří.

Začíná to už úvodem, tedy biologií I a II v prvním ročníku, kdy se na nebohého studenta navalí poznatky, kde vede sebe nenápadně koexistují fakticity typu chem. složení, reaktivity, pH a dojmy typu účel kompartmentu, jeho smysl anebo dokonce úkoly, zvlášť za čarovnou lze považovat "strukturní úlohu" mnoha "organel". Skripta jsou ale celkem přehledná a didaktický účel na úrovní české VŠ plní - tomu odpovídá i přednes, který neurazí. Horší je to se závěrečnými testy, které dovede napsat snad i nejhloupější tajemník uličního výboru sociální demokracie. Bylo by možná záhodno místo této memoriky začít učit biochemii, biologii a mikrobiologii současně, protože moc nechápu, jaký má taková obecná biologie přínos pro budoucí biochemii I a II a především by bylo lepší se soustředit na konkrétní poznatky a z nich vyvozovat (částečně) obecná zjištění než postupovat klasickou českou nalejvárnou, kdy student umí desítky látek a vzorců, ale ty hned po zkoušce zapomene. Samotná biochemie je pak rozdělená na 3 hodinové přednášky, povinné semináře (1hod/týdně) a týdenní laboratoře, z čehož nepotravináři mají povinnou jen biochemii. Další semestr pak navazuje Biochemie II (2hod/týdně) s hodinovým seminářem a následně Mikrobiologie (3hod) s týdenními laboratořemi. Při výuce biochemie I se vychází z přednášek, z powerpointových prezentací, pak z podivného slovníčku, který pravděpodobně supluje učebnici a nakonec z materiálů na seminářících. Ve skutečnosti ale o žádné semináře nejde, protože se na nich koná jen "dopřednášení" a procvičování látky pro napsání testu. Studenti si šprtají kdejakou sloučeninu a kdejaký cyklus nazpaměť. Důsledkem je pak to, že umí kdeco popsat ale logika metabolismu jim nedochází anebo ji dostanou k našprtání.

Přednášku jsme absolvovali u 3 přednášejích a ani jeden z nich nesplňoval většinu kritérií, které bychom na slušný přednes biochemie kladli, přestože mluvený přednes i první dojem byl ve všech případech poměrně dobrý. Z porovnání výkladů je vidět, že mají jasno v tom, co chtějí naučit ale už méně v tom, že by studentům zrovna tento výukový focus nějak zdůvodnili. Co člověka zarazí na první pohled je povinnost studentů při příchodu vyučujícího vstát a/nebo mít na zkoušce kvádro. I když se to týká jen jednoho vyučujícího, jde dnes o naprosto trapný a vynucený projev, který jen ukazuje, jakou představu má asi dotyčný o akademické obci. Neschopnost a neochota studentů bránit se je pak druhá věc. Kdyby se to stalo někde v USA, nikdo z amerických studentů by nevstal a dotyčný profesor by si v lepším případě druhý den hledal práci, v horším právníka. Kvádro jsem neměl na sobě ani na státnicích, a to byl ten "drsný komusnismus". Vždy mě přišli komičtí kolegové, co v plášti, pod kterým jim prosvítalo kvádro s kravatou, si před novnináři hráli na práci v laboratoři. Jakoby měli někde zafixován mindrák, že nejsou praví doktoři, u kterých je podobně nepraktická konstelace oblečení obvyklá, zpravidla ještě doplněná familiérním motýlkem. Ale zpátky k výuce. Prvním nedostatkem je převis powerpointu nad ústní přednáškou. Na studenty se od první hodiny valí tuny obrázků, vzorců a náčrtů v powerpointovém formátu, někdy i kolem 100 za dvouhodinu. Patrně se někde na mizerném školení vyučující dozvěděli, že samotný přednes by studenti nepochopili. Tato filmová prezentace kouskuje přednes na malé fragmenty, studenti koukají nejpve na obrázky a proto nevnímají přednášející, aby po čase rezignovali i na masu nových obrázků a nevnímají už nic. Přenos MTV klipové kultury je tak dokonalý. Hodina není vedena podle nějaké slušné učebnice biochemie (je aspoň uvedena v doporučené literatuře). Dosažitelnou a povinnou literaturou je jakýsi podivný interaktivní (klikací) výkladový slovník, z něhož některá hesla jsou otázkou v závěrečném testu a který obsahuje o každém hesle tak jeden odstavec. Student nemá žádné solidní tématické a rozsahové vodítko, natož aby měl v prezentacích nebo slovníku uvedeny primární zdroje. Práce vyučujících s literaturou je prakticky nulová, a to v době kdy na světě pobíhají minimálně 4 solidní učebnice.

Druhou věcí je absolutní nezájem ze strany studentů. Zatímco před 30 lety bylo obvyklé, že studenti měli literaturu dávno přečtenou a na hodinách docházelo k diskusím, zde se nic takového neděje a podle informací od okolí se učí maximálně z toho "slovníčku", a to hlavně kvůli průběžným testům na pseudoseminářích. Na hodinách je tedy svaté ticho a klid, navíc po úvodních hodinách poklesne počet posluchačů ve velké posluchárně B i na 20 kousků. Vyučující nedovedou svým klipovým pořadem nazvaným Biochemie nijak zaujmout, často se tedy zbaběle obrácejí k tomu, že diskutují možné otázky v závěrečném testu. Přednáška se tak uchyluje tradičně k tomu, co je známo z českých středních škol - k mechanické monotónní přednášce. Jako útěchu studentům VŠCHT možno sdělit, že výuka na PřF UK na tom není o moc lépe, což není žádný div, když velká část personálního substrátu VŠCHT tam studovala.

Třetí věcí je naprostá akademičnost oboru a odtechnologizování. Na výuce je hodně vidět, že výuku místo chemických praktiků přebrali akademičtí "profesoři", pro než má větší význam publikace než smysl prezentovaného poznatku. Po absolvování Biochemie I i II jsem měl pocit naprosté akademické sterilnosti, které by se mě dostalo na každém základním kurzu biochemie pro zdravotní sestry, a to jsem ještě optimista, protože pokud má být výsldkem semestrálního kurzu biochemie v lepším případě pochopení ATP poolu ideálního (neexistujícího) no-name organismu, tak je zde něco v nepořádku. K výuce patří i týden stadardních laboratoří, který naučí bez většího časového stresu pár praktických postupů a na kterém není co hodnotit.

Další věcí je striktní fokusace přednášek na biochemii člověka a genetiku. Je mi jasné, že módnost všech lékařsko-forenzních a bio-nano-genetických "zaměření" převálcuje kdeco, ale přeci jenom věřím, že většina studentů si ve své skromnosti a pokoře biochemii vybrala kvůli praktické a technologické použitelnosti než že by se chtěli věnovat "léčbě rakoviny". Za zmínku v této souvislosti stojí také fakt, že biochemici nemají povinnou ani Fyzikální chemii II ani Organiku II a nejmenší hrdlo v pokračujícícm studiu je na obor obecná biochemie. Ani témata bakalářských prací nenaznačují, že by mělo jít o prakticky a technologicky zaměřené studium anebo že by vyučující někdy vůbec v takovém oboru pracovali. Bohužel neuvěřitelně vysoká teoretizace výzkumu v chemii z 80.let minulého století na různých pracovištích AV, jejichž jména si už nikdo naštěstí nepamatuje a která byla praxi na dvě věci, sebou nese i to, že chemii na technologické škole může vyučovat i člověk, který nikdy žádnou technologii neviděl, natož aby se na jejím vývoji nějak podílel. Doporučuji se kouknout na životopisy vyučujících chemie z 40.-70.let minulého století pro srovnání (záměrně neuvádím německou chemii v ČSR, resp. v Sudetech, např. celý Aussig nebo Oberleutensdorf ). I když na tom biochemie díky tradici dejvického ÚOCHB není zatím tak špatně jako česká imunologie anebo mikrobiologie, která už ani praktické problémy neřeší a počítá jen stovky autocitací a počet sebeprezentací vykradených článků na rádiu Leonardo, přeci jenom fakt, že i srovnatelně velká Belgie má chemický průmysl 2,5x větší než ČR o něčem shnilém ve státě bohemském svědčí. Život "chemika" založeném na grantech je tak trochu trapárna a parodie.

Z výše uvedeného vyplývá, že naše spokojenost s výukou biochemie moc veliká není ale vzhledem ke stavu, v jakém se nachází biochemie na Albertově, můžeme být rádi, že je aspoň taková. Bylo by asi lepší v případě VŠCHT se vrátit k výuce klasických biochemických postupů, víc se věnovat smysluplným laborkám a teoretizování a laboratorní pseudovýzkum v biologii a biochemii přenechat Albertovu a Bojišti (Přf UK, 1LF UK), přestože tamější stav, kdy profesorem je kdejaký publikační blábolista, trojbojista lékař-biochemik-samouk anebo dokonce dlouhodbě známý podvodník nezavdává moc důvěry, že by na něco v této oblasti přišli. Hra na český "lékařský" výzkum v klinické biochemii anebo patobiochemii iniciovaný především nedostatekm devizových prostředů před 30 lety je už pak vyložený podvod, od jehož důsledků nás naštěstí pár let chrání jen obava dotyčných před žalobami pacientů. Dodnes nemohu zapomentou na cca 40 letou "profesorku" biochemie z nejmenované lékařské fakulty, která se v tomto věku šla učit statistiku do Nizozemí, a to na jeden víkend :-) Že si svých omezení jsou nakonec sami aktéři na Albertově a Bojišti vědomi je pak celkem dobrá zpráva. Proto by VŠCHT se měla tomuto akademicko-plkóznímu trendu vyhnout, a i když je to možná cesta komplikovanější, delší a klikatější, měla by vsadit na to, na čem vyrostla : na chemickou technologii, která přináší zisk.

P.S. : na konec připojuji video z free kurzů biologie/biochemie od Khan nadace - a to bez jediného slidu. Možné si i zapnout anglické titlky (volba CC) anebo přejít přímo na autora a pustit si celou sérii ve správném pořadí.






24 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

neuvěřitelně nabubřelý članek, bez faktických poznatku o výuce na jiných školách, pane kolego :)

Starý chemik řekl(a)...

ještě článek nabubřuji a opravuji, mějte trocha strpení.
Co konkrétně máte na mysli tou faktickou neznalostí ? PřF Uk i 1LF jsem zmínil a jestli chcete mohu vám hodinu na PřF UK popsat, medicína je na ebu už popsána :-) Pokud tedy nějaká fakta neznám, napiště je.

Jestli chcete, na konec článku přihodím pár videí, jak by to mělo asi vypadat (podle mě). Perfektní výklad, ukázková tabule a hlavně dokonalé vystižení problému ....

Anonymní řekl(a)...

A hele Kodíček je už vzhůru :-) Na primátu už pár těžkých kritiků biochemie bylo, tak snad si to vezmou za své a něco s tím udělají. Hlavním problém je v tom, že mají hodně studentů (z 90%studentek), tak je k reformám nic nenutí.

Xman

Anonymní řekl(a)...

Nad biochemií výše popsanou jsem uronila nejednu slzičku, protože takhle jsem si to fakt nepředstavovala. Slidy bych jim ještě odpustila, i když jsem doufala, že ty obrázky budou komentovat podrobněji.Do nejdelší smrti ale nepochopím, proč se v semináři z biochemie I učí bioanalytické metody, když Analytika I se přednáší až další semestr a návaznost semináře na přednášku je prakticky nulová a elfo a ostatní metody visí ve vzduchoprázdnu. Básnička. Zásadní nedostatek v podobě nepovinnosti dvojkové organiky a fyzikály je taky milý, pro potravináře je "Fyzikální a koloidní chemie", prostě fyzikála bez reálného chování plynů a s disperzními systémy. Co se organiky II týče, je aspoň povinně volitelná, na rozdíl od fyzikály II.

Jinak souhlasím, že testy z biologie jsou pro legraci. Šprtání cyklů nazpaměť je pro mě tragédie (prostě si to nepamatuji, na rozdíl od principů fyzikály nebo logického chemingu) a nechápu, proč je zjevně účelem biochemie I umět recitovat glykolýzu nebo močovinový cyklus.

Fakt, že na bakaláři není jediný povinný biotechnologický předmět, mě taky zarazil. Nezarazil ovšem tvůrce nových okruhů pro státnice, kde tvoří biotechnologie pětinu okruhů. Návaznost okruhů státnic na doporučené studijní plány taky kulhá...

Videa pod článkem jsem si pustila, určitě lepší než školní přednášky, neuškodilo by vzít křídu do ruky častěji, na jiných předmětech to potíže nečiní. Máte nějakou představu, jak se biochemie učí a hlavně zkouší v zahraničí? Uvítala bych nějaké srovnání...

Díky za další článek trefený do černého.

Starý chemik řekl(a)...

Ohledně Fyzikály : nejsem si jistý, ale Kolafova Koloidní chemie je jenom volitelná, nehledě na to, že Kolafa je strašně hodnej, takže to fyzkála ani není :-) Mám spíše dojem, že se tímto předmětem snažil Chuchvalcův ústav najít pro biochem nějakou vyjimkou z fyzikály, aby na ní biochemici neskončili. Ono už i na semináře z Fyzkály I dávají potravinářům hodnější přednášející, dokonce si na to už někdo i oficiálně stěžoval.

Ohledně výuky je lepší kouknout na nějaká videa (nejen z biochemiky), to se moc popsat nedá. V podstatě hlavní rozdíl je v tom, že se nesnaží všichni hned systamatizovat, kategorizovat, sumarizivat a odlišovat, když ještě ani nejsou studenti schopni vnímat rozdíly a nemají v sobě "content". Např. terminologické blbosti typu autotrofní organismus by měl být důsledek výkladu a nikolv primární dělení na začátku kurzu.

Zkoušení je vždy v UK/USA jen písemné, nikdo by si netroufnul někoho zkoušet z memorování face-to-face, bylo by mu to osobně trapné, navíc je výběr otázky sice zcela náhodný, ale právě proto nepokrývá celou výuku jako test. Testy testují porozumění věcem, takže zas tak moc od těch českých se neliší, ale neklade se důraz na přesněná znění látek, hlavně jde o o to, že student pochopil, že se tam něco redukuje, deakarboxyluje, co se s tím CO2 děje dál atp. Testuje se ne kvůli známkování ale aby přednášející věděl, čemu studenti nerozumí. Je možné, že i odkáže na přesné stránky konkrétní učebnice a na samostudium.

Anonymní řekl(a)...

"Co konkrétně máte na mysli tou faktickou neznalostí ? PřF Uk i 1LF jsem zmínil a jestli chcete mohu vám hodinu na PřF UK popsat, medicína je na ebu už popsána :-) Pokud tedy nějaká fakta neznám, napiště je"

také jsem zastáncem popsané tabule, než debat nad promitaným powerpointem. Nicméně přednášky z biochemie na PřF zanechávají dobrý dojem co se obsahu (v přednáškách promitana videa k nejrůznějším tématům - od mechanizmů enzymatické katalýzy k proteosyntéze, zmiňují se novinky v oboru) a hodinové dotace - 2 přednášky a jedno cvičení týdně (cvičení se právě zaměřuje na popis technik a metod biochemie + prohloubení základů z přednášky - například na přednášce byla zmíněna a probrán b-oxidace mastných kyselin, cvičení doplnilo výklad na a-ox a w-ox). Pro zájemce (5-6 lidi ročně z 30 v oboru biochemie) existuje seminář kde se látka probíra ještě hloubějí. Celkově se předmět zrcadlí s knihou Lehninger: Principles of Biochemistry. Jaké jsou vaše zkušenosti?

Anonymní řekl(a)...

Díky moc, ta videa jsou skvělá, hlavně to o oxidacích a redukcích od stejného autora, měl jsem úplně stejný problém jako popisuje on :-) !!! V Biochemii je problém už v učebnicích, která jsou hutně popisná, prakticky až nečitelná (voet) anebo zas tahákovitá na zkoušky (Klouda), kde principy chybí. Hlavně je to těžké pro začátečníky. Je škoda, že někdo něco podobného nepíše o PF UK, kde se to učí dost podobně a posluchárna zeje prázdnotou. Navíc teď máme ostudu s mr. Bezouškou :-(, což nás může poškodit ještě víc než blbě vykládáná biochemie.

Petr (natur.cuni.)

Anonymní řekl(a)...

Ubohost českého biochemického výzkumu spočívá v tom, že jsou všichni kamarádi ale přitom nejsou s to se dohodnout, takže se dělá mnoho malých věcí, ale jako celek je to nekonkurenceschopné a zahraniční vědce (s vyjimkou Indů atp.) to neláká.

Navíc mnoho prací na lékařských fakultách v 90.let spočívalo v tom, že se na českých pacientech testovali zahraniční léky bez jejich vědomí a souhlasu. Dodnes s tím na LF nikdo nic neudělal ani nevyházel dotyčné. Výzkum se samozřejmě už nedělá, protože nemocnice museli platit celkem vysoká odškodnění (mimosoudní).

Jan Dvorský

Anonymní řekl(a)...

Nejsem si jistá, zda si autoři recenzi uvědomují i schopnosti a ochotu učit se druhé strany posluchárny. Částečně je jistá pasiviat popsána, ale stav je bohužel daleko horší. Nepotravináři považují předmět za zcela zbytečný a i mezi biochemiky je spousta líných studentů, kteří nejsou s to si přečíst delší text i několikrát, tak jak to bylo zvykem kdysi. Pak se nechají chytnout na kdejakou stupiditu v laboratoři, která je jen hezky pojmenovaná. Musí si sami uvědomit, že problém nebude mít profesor ale oni sami.

Starý chemik řekl(a)...

Podivuhodně vysoká pasivita studentů byla zmíněna, je otázkou ale, zda za něj nemůže způsob výkladu a (ne)charisma vyučujícího. Jinak řečeno, nedělám si iluze ani o druhé straně, o studentech, jen si myslím, že hlavní úlohu i odpovědnost má mít pedagog.
Nakonec ale důsledky si ponesou studenti, jak sama píšete, takže by měla být kvalita v jejich zájmu (i když příklad Plzně může implikovat jiné závěry).

A na závěr. Takto pojatá biochemie mi přijde pro nepotravináře opravdu hodně zbytečná.

Anonymní řekl(a)...

Podala jsem tento rok prihlasku na FPBT na Biotechnologii leciv a priznam se, ze jsem se nechala unest tlakem v mediich, kde biotechnologie jsou predstavene jako velmi perspektivny a moderni obor. Cetla jsem kazdy clanek na tomto blogu mnohokrat (a jeste mnohokrat si to budu cist) a chtela jsem se Vas na biochemii ptat, co si o tom vubec myslite. Ted po precteni tohoto clanku mam hrozny zmatek ve svych predstavech o povolani a vazne uvazuji o tom, ze bych se vykaslala na bio-neco a sla na FCHT treba na Chemii a chemicke technologie "ucit si zaklady chemie". No a jelikoz mam k chemii vztah pouze stredoskolsky, nektere veci mi nejsou jasne.

vše solidně postavené v chemii biochemici víceméně nepochopili a nahradili to vlastními myšlenkami a názvy
Mohl byste alespon naznacit co to je solidne postavene? Vazne, Vam a obecne lidem, co maji VS studium chemie za sebou, treba to je hned jasne. Ale ja takovy nadhled nemam a opravdu bych to rada vedela.

stále jsou schopni biochemici na svou stranu nalákat mladé chemiky, kteří by jinak byli schopni dělat i dobrou chemii
Co tedy je ta dobra chemie? Ja ji delat chci a chci umet neco uzitecneho, nejen psat clanky. Jelikoz se jedna o moje druhe VS vzdelani, jednou tato kultura clanku a grantu se me uz dotkla a fakt uz to nikdy v zivote bych nechtela zazit. Mym cilem je najit tym, kde lidi maji zajimave napady a uplatnuji je v praxi. Co muzu ted pri vyberu bakalarskeho studia udelat pro to, aby pak to bylo pro me snadnejsi?

že studenti měli literaturu dávno přečtenou a na hodinách docházelo k diskusím
Co byste doporucit precist pred prvnim semestrem? V predchozich clancich jste zminoval Klikorku, je to jasne. Neco dalsiho? Treba vite o nejakem kurzu online (klidne i v anglictine/nemcine), ktery by pomohl obecnemu pochopeni.

Predem dekuji za Vasi odpovedi.

Anna

Anonymní řekl(a)...

Treba takove Biotechnologie TV

http://www.youtube.com/playlist?list=PL7CF9B3DA9A416FE4

me celkem presvedcilo, ze je to slibny smer a ze to musi byt strasne zajimave

Anna

Anonymní řekl(a)...

Anno, sice nevím, jak to myslel autor, ale musíte rozlišovat obecnou biochemii, což je někdy opravdu pohádka pro studentíky, a samotnou biotechnologii, což je klasická chemie (např. potravinářství, zpracovatelský prům.). Sám ale nevím, jak ten úvod učit jinak (videa Khanu jsou ale zcela jistě zajímavější než hodina české biochemie :-) Zajímavých oborů v chemii je spousta, problém ale je, že je velký rozdíl mezi slovy/sliby a skutečností. Biochemie byla v boomu někdy v po. 90.let a moc se od toho slibovalo (léčba přes DNA, evoluční posuny atp.) a vidíte, nakonec lékařství zachránili fyzici a příp. analytici se zobrazovací technikou a celá zjištěná DNA je nám na dvě věci (zatím). Praktici se smějí akademikům, protože ty jejich tabule plných cyklů a výtěžku jou v praxi nedostupné, někdy i záměrně lžou ve slušným časopiech (organici, biochemici) a pak ty biotechnologie nefungují )např. u biomasy musíš hlídat kdeco, dokupovat enzymy a výsledek je nula nula prd). Tady to píšou asi praktici z UOCHB, kteří občas dělají ve výzkumu a občas někde ve fabrice a tak mají k těmto akademickým prezentacím, kinetickým, rovnovážným rovnicím poněkud skeptický vztah a nadávají na školy, že se zbavili praktických chemiků typu Wichterle (i když takoví si asi už dnes moc nerodí) a nahradili je publikačními žvástavci s titulem profesor, kteří neopustili zdi školy. Biochemie jako taková si zavedla některé parametry, které jsou odlišné od klasické např. katalytické organické chemie, ale velký problém bych v tom neviděl, asi šlo hlavně o narážku na to, že biochemii dělají holky anebo že každý grant je zdůvodněn lékem na rakovinu anebo bioperpetum mobile.

Pokud chceš dělat biochemii, žádný problém, na VŠCHT tě vše potřebné naučí, jen je lepší se hned úzce nezaměřovat, nenechat se zblbnout hezkými názvy a nechat se ovlivnit i příbuznou "jinou chemií".

Jan Xam

Starý chemik řekl(a)...

Tento blog by až na vyjimky (viz. pojednání o medicíně) neměl sloužit pro nalákání nebo odrazení středoškoláků na specializace. Pojednává hlavně o tom, jak se díváme po letech na hodiny základních předmětů a ten dojem je nepřenosný pro někoho, kdo ty věci slyší poprvé.
Pokud si myslíš, že tě baví biotechnologie, tak se na ni proboha přihlas a názor si udělej, až budeš o svém oboru něco vědět. Po ústavech VŠCHT můžeš volně přecházet a na magistra/doktora můžeš přejít jinam.
Obecné narážky na biochemiky nech při výběru stranou, anorganici si myslí, že organici jsou recepisty, organici o biochemicích ještě něco horšího, ale v podstatě všichni se máme rádi ... až na fyzikální chemiky:-) a zkoumáme prakticky to samé, jen z jiného pohledu.

Ber za dané, že 80% předmětů máš v Bc společných s materialisty, organiky atp. a že ti bude jako biojehovistovi chybět organika II, fyzikální chemie II, matikaII, anorganika II, které si jako volitelné (přes prvotní sliby) nedáš, protože jsou hodně těžké, ale ty dělají chemii opravdovou komplexní chemií. Pro práci v laborce nepotřebuješ vědět o chemii skoro nic a to je trochu problém, protože většině mladých "biochemiků" stačí vědět to nic ale hlavně mít bílej plášť, kapat sračku A z bodu B do bodu C, všude navěsit cedulky biohazard a tvářit se důležitě v očekávání Nobelovky. Pak musí takový člověk celých 20 let kolegům lhát jako to dělal nejmenovaný turbo profesor z natur.cuni.cz , falšovat výzkumy a ještě k tomu kazit práci druhého týmu, aby ukojil své prvotní motivační choutky. Nehledě na to, že za těch 20 let neposunul vývoj bichemie ani o píď a přesto to učil a vedl katedru. Problémem je, že takových prolhaných biochemiků jsou jen v ČR desítky, ten obor to asi svojí modností přitahuje. Zkus někdy zajít na biologické čtvrtky na Viničnou anebo v pátek na seminář , kde se dozvíš i o "limitech" biologie, aby byla v budoucnu ve svém úsudku kritičtější a skeptičtější. A souhlasím s Janem, že tvůj výběr je ok, že budeš mít daleko větší rozhled a navazující možnosti než na Viničné, na předměty organiků/anorganiků/materialistů můžeš volně chodit a pro inspiraci navštěvovat mystiky z Viničné Markoše a kol..

Anonymní řekl(a)...

Ono je totiz problem, ze stredoskolacka nejsem, tahne mi na tricitku a mam vystudovany matfyz (v zahranici). Takze takovou pseudovedu, kdy se v podstate povida o nesmyslech a stejne tomu nikdo jiny nerozumi, mam celkem zazitou. Na stredni se mi hodne libila chemie ale z urcitych duvodu jsem sla na matiku, alespon se ted muzu zivit programovanim a myslim si, ze si konecne muzu dovolit druhou vysku v oboru, ktery se mi libi. Podruhe zapadnout do prostredi cistych akademiku a grantu se mi nechce, proto mam takove otazky a uvitam kazdou radu :)

Anna

Starý chemik řekl(a)...

VSCHT a chemie vůbec je v tomto ohledu slušná volba. Narozdíl od biologie to není neprokazatelný fairy tale a narozdíl od fyziky to není asbtrakt. Prostě platí to, co naměříš a na spektru uvidíš, i kdyby se teoretici na hlavu stavěli a práci můžeš najít i v businessu (průmysl, farmacie, komerční laby atp.). Teoretických chemiků je jen pár (modelisti na UOCHB, co se to do labu choděj koukat, jak to, co modelujou leta vlastně vypadá) ale zatím nic nevymysleli - oni teda navenek tvrdí něco jiného, jsouc si vědomi, že byli Zahradníkem oblbnuti.
Problém je víc v tom, že se na českých školách dělá zbytečný výzkum a pseukonference jen aby byl výzkum a konference, ale zas to můžeš brát tak, že se aspoň naučíš nějaké techniky do praxe a pak z této quasidochemie zmizíš.
Biochemka a organika je v ČR jenom o grantech, navíc technické vybavení najdeš na solidní úrovni asi tak ve 3 budovách v ČR. Hodně lidí tyhle granty v 90.letech vcucly, zlenivěli a konkurenční obory to přes PR akademie věd moc není. Aplikovanou chemii ale můžeš dělat kdekoliv na světě, třeba v Německu, ale tam se pravdu chtějí výsledky, o USA/UK ani nemluvě, kde se dá dobře mezi obory chemie i přecházet.
U nás stejný tlak na výsledky vyplodil akorát jednu sebevraždu šéfa týmu na orgáně a převozy 2 dalších šéfů do blázince :-) a proto se AV vrhla raději na pomalé zahnívání.

Anonymní řekl(a)...

A neotrávil se kyanidem šéf jedné skupiny biochemie na UOCHB ? Podle mě se šéf orgániky totiž zastřelil - to mám z druhý ruky. Blázince seděj.

Anonymní řekl(a)...

Biochemie je v podstatě velice jednoduchá, pokud máte dobrého učitele. V opačném případě je stejně nepřístupná jako matematika, ale se zvýšeným usilím se i to dá porazit. Powerpointové prezentace jsou jakýsi mezistupeň mezi učebnicí a slovním popisem a pokud se to neumí s mírou, dopadne to tragicky, tj. že to otupí zrak. Mně vadí víc než didaktická marnost na PF UK (o biu VSCHT toho moc nevím) na biochemce neschopnost přednášejících popsat práci a kariéru v tomto oboru. Když čtu opakovaně výsledky jejich výzkumů, nemohu se zbavit dojmu, že jde o pseudovědu, kterou zvládne průměrně inteligentní dělník, čest pár vyjimkám.

Petr DDD

KhanAcademyCz řekl(a)...

K vloženým videím:
videa Khan Academy naše skupina dobrovolníků titulkuje už rok, seznam těch s čj titulky (včetně těch z chemie) je zde:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AsUGb5F66HMqdGhrWWMzdWR1M3dsQ2ZCS3FRMDhramc#gid=0


Budete-li se chtít někdo přidat, jste velmi vítaní :-)

Anonymní řekl(a)...

Kde jinde se má dělat základní výzkum než na VŠ? Bez objevených zákonitostí by žádný inženýr nezkonstruoval nic složitějšího než ruchadlo. A většina těch zákonitostí byla objevena samoúčelně... Z článku čiší trochu despektu k základnímu výzkumu. Poznání se vyplácí často až velice zadlouho. Problém je, že výstupem základního výzkumu jsou publikace objevů, měření a pozorování. Je těžké odhadovat jejich hodnotu. "Publish or perish" nevymysleli u nás, ale kéž by se aspoň trochu dodržovalo. A tak se člověk dostane do nezbytného kolotoče publikací a grantů a více publikací a grantů atd. Ale ti co nemají na VŠCHT publikační výstup v netechnologických oborech dělají pedagogiku - bez výzkumu? Střední škola. Nebo se věnují aplikovanému výzkumu či kšeftíkům. Ale většina z nich dělá krásné, čisté, krystalické NIC. Maximálně si čtou blogy... je potřeba rovnováha. Větší technická VŠ bez technologických praktických výstupů je akademická šaškárna. Jen čistě na průmysl zaměřená VŠ je učňák. Ať dělá každý co ho baví, ale hlavně co mu jde.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, na Vašich stránkách jsem nikde nenalezla Váš kontakt. Obsah blogu se mi velice líbí a chtěla jsem Vás
kontaktovat ohledně nabídky spolupráce s jedním z největších českých internetových knihkupectví. Pokud to bude jen trochu možné, napište mi, prosím, na pavlina@megaknihy.cz. Do předmětu uveďte adresu Vašeho blogu. Těším se na spolupráci, Pavlína Veselá

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den.
Jsem student medicíny a chtěl bych se Vás, jako člověka, který se orientuje jak v chemii tak medicíně zeptat, jaký je Váš názor na lékaře, kteří se věnují klinické biochemii.
Daný obor mě do budoucna láká, bohužel mám strach, že člověk s titulem MUDr., bez jakéhokoli formálního chemického vzdělání (natož pak praktického) mimo to málo, co se na lékařských fakultách učí musí být ve skutečnosti na odděleních biochemie spíše outsider. Navíc mi připadá krajně nepravděpodobné, že by se tato díra ve znalostech/schopnostech dala "zalepit" jen samostudiem.
Chápu, že od lékaře/klin. biochemika se nejspíš nečeká, že bude sám vykonávat nějaké složité praktické úkony a očekává se od něj spíše, že se bude orientovat v klinickém stavu pacienta, ale přesto hádám, že absence praktických znalosti musí být výrazně na závadu.
Je tedy pro "čistokrevného" medika lepší se plánu na práci na klin. biochemii vzdát a vybrat si jiný obor, nebo je i s pouhým titulem MUDr. bez chemického vzdělání možné dělat tuto práci kvalitně?

Starý chemik řekl(a)...

Každý jsme jiný, zkuste tam chvíli dělat a sám poznáte, co vám chybí. Samostudium je v pohodě a skoro jediná možnost - toho bych se nebál. Vyserte se na učebnice a čtěte přímo články ze svého oboru, o který máte zájem. Tam máte všechno - instrumenty, review , výsledky.

Anonymní řekl(a)...

úvěrová společnost, která mi poskytuje půjčku ve výši 5 000 000,00 USD, když ostatní investoři půjčky zanedbali moji nabídku, ale pan benjamin lee mi poskytl úspěšnou půjčku. Jsou přímo zapojeni do financování půjček a projektů z hlediska investic. poskytují finanční řešení společnostem a jednotlivcům, kteří hledají přístup k fondům kapitálových trhů, mohou vám pomoci financovat váš projekt nebo rozšířit vaše podnikání .. e-mailový kontakt :::: také 247officedept@gmail.com nebo napište na číslo whatsapp na + 1- ( 989-394-3740)