úterý 2. srpna 2011

Medik chemik biolog - od demence jenom krok !

Dnes bych rád zareagoval na pár dotazů čtenářů na to, co je lepší : VŠCHT, přírodověda anebo lékařská fakulta. Předem říkám, že vše níže uvedené je pouze můj pohled a nepůjde o žádné objektivní multikriteriální srovnání. Nakonec většina studentů prosviští školou tak, že to na nich nezanechá vážnějších intelektuálních stop. Samosebou ten, kdo v osmnácti chce dělat medicínu, půjde na LF, ten kdo biologii na PřF UK a ten, kdo chce syntetizovat peptidy, je už asi dávno na VŠCHT, takže k diskusi zůstávají jen hraniční obory chemie anebo kombinace oborů, příp. možnosti, když zjistíme, že výběr nebyl to pravé ořechové - jak to v životě už to tak bývá, nejlépe těsně před diplomkou. Protože jsem nebyl ten případ, který by váhal mezi medicínou, biologií a chemií, zkusím kritéria výběru odhadnout. Za nás se tuším dávaly jenom dvě přihlášky na VŠ a já si vybral VŠCHT, protože mě chemie na střední bavila (druhou školu v příhlášce jsem měl asi farmacii) a na medicínu, o kterou jsem jinak v juvenilním věku nejevil žádný zájem - jsem se dostal shodou okolností až po dalších 8 letech, kdy mě k podání přihlášky okolnosti tak trochu donutily v podniku, kam jsem po škole nastoupil. Tehdy v Praze existovaly 1.LF (VFN) a II.LF (Motol), třetí LF byla snad orientovaná na děti a hygienu.Nás takto "starých" studentů bylo na univerzitě jenom pár, duplicitnímu studiu se nějak podle informací spolužáků bránilo, už si ale vůbec nepamatuji jak, protože sám jsem s tím neměl žádných problémů. Na přírodovědě jsem pak působil jako ještě starší asistent na krátký uvázek několik let a na MFF jsem spolupořádal specializované semináře. Moje srovnání nebude rozhodně férové, protože ono je rozdíl dělat školu ve 20ti anebo ve 30ti a být studentem školy anebo v ní učit.

Lokalita jako (po)hlavní kritérium
Pokud tedy vybíráte podle genia loci, což není někdy na škodu vzhledem k době studia a času stráveném ve škole a poblíž, pak si místa projděte - nejlépe na začátku semestru,  prohlédněte spolužačky a vybírejte jako z katalogu zájezdů do Řecka. Stejně nevíte, co na vás ve škole čeká, tak ať máte nějakou jistotu. Ono je vždy lepší nudnou přednášku strávit s někým půvabným v trávě v parku než znuděně sedět v poloprázdné studené posluchárně poslouchajíc plky o nějaké pochybné kunjugaci vedle karbonylu - s mlhavou vidinou večerní samohany. Čas studia pak těmto individuím letí pomalu a co se nestihne v prváku, pak už se nedohoní,  jak říkal jeden spolužák z Košic : "Pokud neťrkneš do Júla, čaká na ťa Andůla". Cesta po místech spjatých s baňkou začíná na I.P. Pavlova, pak se sejde přes dopravní podnik ulicí Na Bojiště na Karlov, kde je fyzika MFF UK, pár ústavů VFN, děkanát 1.LF UK, následně sejde směr Albertov po úzkých (u notářské komory za cihlovou porodnicí) anebo širokých schodech (těsně za fyzikálním ústavem MFF) k Purkyňáči, Hlaváku (1.LF) a k budově chemie PřF UK anebo ještě před úzkými schody lze zahnout na Viničnou (PřF UK) a skončit u botanické zahrady anebo v těsně předrevoluční Mrtvé rybě, která má zpravidla zavřeno anebo to tam smrdí chcankama. Pak se musí jeden přesunout do Dejvic na VŠCHT, NTK, trochu se kouknat na pipky architekty a statné strojařky s poďbanci FEL CVUT a pak to rychle do hospody Pod Podloubím, kde už sedí od rána celé osazenstvo KTF UK. Pokud jde o ticho během prázdnin anebo o víkendech, jsou na tom všechny školy stejně, jen v té neopravené nemocnici funguje i v tak nekřesťanský čas zaplivaný bufet se stejnými tradičními blafy a před nemocnicí neupravení pacienti kouří a popíjejí pivo jako před 30ti lety. Interiery jsou co do kvality srovnatelné ve všech budovách, kromě pracoviště MFF UK, které lze pro neuvěřitelný bordel v učebnách a kabinetech nazývat akademickým pracovištěm jen s velkou nadsázkou. Knihovny a studovny jsou kapitola sama pro sebe, takže to nechám na samostatné téma.

Současná univerzitní sebranka se snaží z místa udělat jakýsi "campus Albertov", bůh ví, že to bude k ničemu, protože tyto fakulty spolu přes deklarované "společné projekty" nikdy pořádně nespolupracovaly. Přírodovědci poukazují na to, že evropská věda se na medicíně dělala jen v době Protektorátu, kdy bylo v Purkyňově ústavu LF zřízeno říšské oddělení pro rasovou očistu a medici na oplátku poukazují na doposud nepřekonané světové úspěchy Přírodovědecké fakulty na poli lysenkismu v 50.letech minulého století. Výše popsaná cesta je trochu co do pořadí škol symbolická, protože za mých časů byla nejlepší škola v ČR - soudím podle většinového názoru mého okolí - MFF UK, kde se dala ale studovat jenom fyzika se zaměřením na biofyziku (ta ale zas tak kvalitní nebyla), pak o kus dál následovala 1.LF, která ani ne tak kvalitou - např. Hradecká fakulta měla daleko kvalitnější a praktičtější výuku - vynikala prestiží, pak VŠCHT, která patřila mezi solidní a těžké (hned za jaderkou) technické školy a někde hodně daleko vzadu byla Přírodovědecká fakulta.

První lékařská fakulta
Nevím, jak je to dnes doopravdy s přijimačkami na medicínu, ale prý museli vzhledem k nízké populaci a stále vyššímu počtu přijatých hodně z požadavků slevit, takže nejspíš pro normálního studenta nebude těžké se tam dostat. Sítem byl a je především prvák, berou 1000 studentů, zapíše se 500 (patrně kvůli duplicitě přihlášek na více škol, v ČR je 7 lékařských fakult s oborem všeobecné lékařství) a ve druháku jich je 250. Studium na medicíně bylo kromě jistého základu : anatomie, pato a především histo - to byl asi největší hnus a světe div se z purkyňáku) jak co do obtížnosti, neaktuálnosti, tak co do faktické nepotřebnosti, biofyzika atp., od poloviny třeťáku nastaveno tak, že chodíte na jednotlivé ústavy ve FN, kde daný předmět absolvujete v cyklu 2-8 týdnů. Dnes to možná chodí trochu jinak. U medicíny bohužel převažovala memorika z 90%, oddychovky typu paleativní péče, etika z Faustova domu nebyly zrovna tehdy v kurzu. Takže chemie nechemie, učit se, šprtat se a učit se. Obecně se považuje studium medicíny za těžké, z mé zkušenosti bych řekl, že sice je náročné na čas, na výdrž a na pamět, ale chemie jako taková mi přišla daleko složitější, co do přesného chápání souvislostí, složiteosti pochopení logiky věci,  vzájemných vazeb mezi fyzikou, fyzikálou a analytikou a nakonec i šíře oboru je obrovská. Nehledě na to, že člověk při chemii v laborkách strávil více času než samotným studiuem teorie. Nešlo například o to se naučit 10000 chemických rovnic anebo biocehmických cyklů, ale pochopit, jak produkty určit.  Prvák byl jeden kofeinovej mejdan za druhým, poměrně vysoký stres z každodeního ústního testování při seminářích anebo praktikách. Hlavně ve srovnání se studiem v USA/UK  nejsem přesvědčenej o tom, že se musí tak moc biflovat, a navíc latinsky. Obecná a anorganická chemie se nebere vůbec, biochemie je pak takový supercity, že je vůbec malý zázrak, že jim dali akreditaci a mohli otevřít doktorské studium biochemie s poněkud nepřesným adjektivem klinická biochemie, kterému znalí chemici přezdívají Pražská bouda. Něco z analytiky je pak bráno u jednotlivých diagnoz, ale z čistě z uživatelského pohledu bez hlubších souvislostí. Volitelné kurzy neexistovaly, kreditní systém instalován před několika lety, takže počítám, že pokud neuděláte povinný základ, tak stejně opakujete, pokud přímo nevyletíte. Na medicíně se bohužel opisovalo v masivním rozsahu již za mých studií, ale vzhledem k navazujícím zkouškám a praktikám to nebylo (pro pacienty) fatální. Spíše to vypovídá něco o etické úrovni samotné školy i některých studentů.
Na druhou stranu se to dohánělo a dodnes dohání zběsilým ústním zkoušením a to i během seminářů, které se zaměřilo na pár detailů a vy jste prošel anebo letěl bez ohledu na znalost celého oboru. Spravedlnost u zkoušek na medicíně nehledejte.Nakonec i přes neustálé opisování při testech studenti pochopili, že své specializace nadřít musí, protože jinak to tehdy nedáválo smysl. K čemu vám bude titul, když se nedokopete k první atestaci. Bohužel hodně MUDrů jde nyní do administrativy anebo do obchodu, takže ošidit studium smysl má. Samotná praxe na ústavech pak opravdu zpravidla naučí, ale současně hodně lidí zbaví iluzí o medicíně i lékařích a začne se studenstvo třídit do různých patopsychologických skupin, např. lékaři bez hranic. Přeci jenom běžný medik nepočítá s tím, že 99% pacientů ve většině oborů jsou hodně staří lidé se vším, co k tomu patří anebo že nemocnice je pásová výroba, nevyčerpatelný zdroj depresí a obraného cynismu. Co je ale na medicíně krásné - že se jednak naučíte něco o sobě, o člověku, životě i smrti a že opravdu druhým pomáháte. Pokud chcete dělat nějaký výzkum ve farmacii anebo jinde, nemá studium jako celek podle mě ten správný poměr cena/výkon, protože jiné látky je opravdu mnoho a i objem výuky v semestru byl vysoký, což ale neslo sebou to, že na hlubší studium nebyl čas, protože se musel stihnout test nebo zkouení před praktikama a při nich, test před demonstrací anebo před seminářem. V nutnosti nesmyslného biflování česká medicína "zaostává" za světovou špičkou dodnes. Medicína je navíc spíše řemeslo, kde se užívá "best practise", tj. kazualistiky a zanášení např. chemické analýzy, fyziky atp. se doktoří úspěšně brání anebo si z ní dělají alibi, učíte se spoustu věcí zbytečně a nazpamět jen pro účely zkoušky, pak se projde několik případů a máte diplom. Také jejich "vědecké" dráhy v ČR spočívají v textu : u nás máme 3 případy, z toho jeden měl tyto zvýšené .... Důležité ale pro většinu z nás je, že jako doktor opravdu budete pomáhát.
Z konkurenčních oborů se tam tedy dozvíte něco málo o biochemii, mikrobiologii, biologii buňky anebo patobiochemii, ale je to například s vyjimkou patobiochemie oproti VŠCHT trochu povrchni a seznamovité a bez solidních praktik, týká se to samozřejmě jenom člověka a je to koncentrované na pozdější diagnostiku v jednotlivých specializacích. Farmakologie je pak úplně průletový předmět. Zato je na medicíně bezkonkurenčně největší sranda jak na účet studentů tak i (ex) pacientů. Nejzajímavější na medicíně jsou lidé. Jednak spolužáci - zjistíte tzv. rodinky, kdo je synáček nebo vnuk jakého doktora a kdo se s kým nenávidí na život a na smrt, bylo tam daleko více lidí věřících ale i zlaté mládeže (v socialistickém slova smyslu), rozhodovali např. možnosti specialzace hodně známosti ale i úplatky. Zjistíte, že se dají i přijimačky koupit. Daleko více než jinde tam bylo skutečných šprtů, co se naučí neskutečné tuny látky a druhý den po zkoušce neví skoro nic, daleko víc se opisuje a daleko méně tam bylo "top" studentů, kteří by na něčem zajímavém při studiu dělali. Propast mezi profesorem, asistentem anebo studentem byla veliká. Samotní přednášející byli povětšinou daleko větší osobnosti v relaci s chemiky, a to jak v dobrém tak ve zlém. Některá (i profesorská) hovada by opravdu na západě úspěšně zažaloval první student, protože jejich chování bylo na úrovni ... - to se nedá ani popsat, ale byli tam i lidé, kteří svůj obor uměli na světové úrovni, byli skromní a přátelský vztah ke studentům i lidskost z nich přímo vyzařovala, navíc uměli také předmět dobře podat. Pomerně silným argumentem pro studium dospívajících nevybouřených chlapců může být kromě převahy mediček (na sestřičky moc nesázejte) i výrazný slovenský element mezi nimi. Za zmínku stojí i stabilně vysoký podíl nezdravě vypadajících, vyublých a chronicky bledých studentek, takže kdo trpí filantropickými sklony, může si takovou vzít a starat se o ní. Nutno ale říci, že jinak vzájemné sňatky doktorů končívají hodně blbě s vážnnými dopady na zdraví. Sex na medině je oblíbená a didakticky vhodná doplňková aktivita ke studiu, pokud bydlíte na dvojáku.

Přírodovědecká fakulta
Přírodověda úrovní výuky chemie nikdy moc nevynikala, což se snaží zakrýt vysokým počtem chaoticky umístěných soch a pamětních desek slavných chemiků, které se studium na této škole ve skutečnosti naštěstí nedotklo. Na přírodovědě obor chemie (a nově i biochemie) byla chápána ostatními ústavy jako poměrně kuriozní zaměření, které se zaměřovalo z velké části na budoucí pedagogy chemie apod. a na školu vzali každého. Matematika i fyzika se bere letem světem, aby se neřeklo a šup s tím do indexu. Učitelé sice nejsou úplně třetí liga, ale úmysl to na škole někam s chemií dotáhnout povětšinou absentuje, protože se jejich počáteční snaha nepotkala s aktivitou druhé strany. Ale i tak se dalo a dá dělat pár věcí na špičkové úrovni. V mnoha záběrech převládala teorie anebo 100x opakovaný výzkum jedné věci, takže ostruhy profesora neměly praktický význam pro následovníky. Dodnes jsou oba základní chemické obory velice kvalitativně rozkolísané, hodně záleží, u koho skončíte a kolik úsilí tomu budete věnovat sami. Od ostatních studentů nemůžete pro vysokou absenci zájmu o chemii moc podpory očekávat. Jestli si dobře pamatuji, museli studenti chemie studovat také přirodovědný společný základ, což byla pro valnou část chemiků zbytečně promarněný čas, ale dnes je to snad již odstraněno.
Studium se na přírodovědě absolutně zvrhlo s příchodem mas studentů kvůli dotacím od státu na přelomu století směrem k zisku maxima kreditů nejsnažší cestou, což se na VŠCHT zatím daří ukočírovat rozsáhlým povinným základem a stropem studentů. Nejčastější popis kolegů z PřF UK z dob jejich studií bylo "že tam byl klid a teplo" a že to učitelé nakonec "dali" s tím, že se obor naučili vlastně až u externího školitele anebo až přímo v práci, pokud neskončili úplně mimo obor. Zato se tam dodnes dost chlastá, což není pro mladého jedince s dobrými játry a spoustou pochybností o světě špatné. O současné přírodovědě kolují tak hrozivé zvěsti o freestylu studia, že je raději nebudu opakovat, třeba to není pravda. Závěrečné práce studentů jsou povětšinou pouhým kompilátem předchozích výzkumů, což je tradice převzatá od jejich školitelů. Jestliže chce ale někdo studovat chemii se specializací na zoologii, botaniku apod., tak by to nějaký smysl tam chodit dávalo, neboť lze využít jiné obory na škole. Nebojte, základy anorganiky a organiky vás tam naučí. Výhodou je i bízkost Mrtvé ryby pro aktivisty a Botanické zahrady pro jemněji laděné jedince. Původně jsem chtěl napsat něco také o možnosti navázání intimnějších vztahů s botaničkama a geoložkama, ale popravdě musím konstantovat, že pokud existuje nějaká vysoká škola, která magicky přitahuje chronické špindíry, smraďochy a umatlance ve femeninu, pak je to FHS a PřF UK. Možná by si měla fakulta dát do znaku  mejdlo a čistý ponožky, aby z nich část odpudila hned na začtáku. Jestli ještě k tomu chcete vidět prvotní vývojové stádium ekoblba a ekoblbky a být tomu na blízku, není lepší školy.

VŠCHT Praha
VŠCHT stálo tedy i dnes trochu mimo hlavní směr českých vysokých škol, protože svým zaměřením to byla tak trochu průmyslová a potravinářská škola sama pro sebe. Techničtější zaměření na aplikovanou chemii se zde projevuje v tvrdém (i když oproti minulosti trochu změkčeném) důrazu na matematice, fyzice anebo fyzikále. Škola se s dobou mění a  snaží profilovat i čistě vědecky, občas je to - aspoň soudě podle výsledných výstupů - ale česká nepotřebná pseudověda jak okopírovaná z PřF UK. VŠCHT měla už od prváku výuka daleko vyšší tah na branku než bylo zvykem u jiných vysokých škol v tehdějším Českolovensku. Na začátku se sice podrobně přednášela (i na západě tehdy standardní) obecná organika, anorganika, biochemie, materiály, fyzikála a inženýrství, hned se ale šlo na pár týdnů do laborek a ve třetím ročníku se vybírala specializace a od 4.ročníku specializované semináře s tahem na diplomku. O VŠCHT byl tehdy poměrně zájem, (brali snad každého pátého) odpadovost nebyla tak vysoká jako dnes, kdy přijmou 1.000 studentů a ve druháku jich je 400 (tehdy odpadlo tak 20%) a ten, koho škola bavila, mohl v ní trávit celé dny, týdny a roky a neměl problémy si najít atraktivní zaměstnání. Nepamatuji si žádnou výrazně slabou přednášku, ani nějaký extrém, kde by si někdo léčil komplexy jako se to někdy stávalo na medicíně. Student musel při zkoušce látku chápat, memorování se ale testovalo také poměrně často (odhadl bych to na 40% předmětů, hlavně ze společných předmětů všech fakult). Hodně studentů VŠCHT se specializovalo poměrně brzo a povinná kolečka na jiných ústavech se nepraktikovala, ale také tomu nikdo nebránil.

Okruh volitelných předmětu a chemických specializací vůbec je na VŠCHT dalako širší než na přírodovědě anebo medicíně. Celkově byla škola kvalitativně napříč obory daleko nejvyrovnanější ze zde uvedených škol. S učiteli se dalo celkem dobře vyjít, ale i tam existovaly vyjimky z tohoto pravidla, kterých se škola nemohla zbavit. Během posledních 10 let prošla výuka včetně perosnálu velkou rekonstrukcí a podle jmen i názorů mladších kolegů bych řekl,  že velice úspěšnou. Nepamatuji si, že by v Dejvicích někdo někoho pomlouval anebo by hanil něčí práci, čehož jsem byl častým svědkem na Karlově Univerzitě - to už patří k výhodám technik. Co se mi líbí, že na VŠCHT se dnes bojuje všemi prostředky proti opisování, proti subjektvismu při ústních zkouškách a proti. Podle mě je také lepší mít matematiku a fyziku těžší (VŠCHT), protože jednak se vyselektuje "líný plevel", který hýčkaný na PřF UK shazuje úroveň výuky pro všechny, a dále je to dopravdy jakýsi fundament, na kterém chemie doopravdy stojí. Naopak snaha o zvýšení atraktivity oborů směrem k farmakologii je na můj vkus hodně krátkozraká, protože samotná náplň nemůže uspokojit aspirace studentů a bude to sklouzávat k plnění oborů nepřijatými anebo vyhozenými z medicíny, kteří nejsou s to podobný obor dělat. Podobnou zkušenost  má třeba klinická biochemie v Olomouci. Smysluplnější je  přiznat, že jde např. o potravináře a naučit studenty jeden konkrétní příklad biochemické aplikace se vším všudy než mlžit o syntéze DNA anebo Ibalginu a hrát si v laborce na doktory, když má po jednom kurzu farmakochemie a biologii pro střední školy. Možná by to ubralo několi studentů, co kloužou po povrchu, ale úspěšnost absolventů v praxi by byla rozhodně vyšší. Stejně jako u medicíny je výhodou vyvážený pohlavní poměr studentů a studentek :-)

Závěr
Pokud tedy chcete dělat chemii anebo biochemii, ať už průmyslovou, komerční, či čistě vědeckou s vyjimkou klinické biochemie, šel bych na rozhodně na VŠCHT v Praze, pokud biologii, chemii se zoologií atp. anebo něco učit, pak na PřF UK. Studovat chemii a biochemii na medicíně je zbytečná zběsilost, která se vám ale může odměnit širším rozletem a zajímavostí jiných předmětů. Zajímavou novou možností  je změna školy po bakaláři, což bych osobně preferoval. Za náklady spojené s nedefinovatelnou ztrátou nedefinovatelné kontinuity a několik spolužáků se vám zdarma ukáže nový svět a nové prostory.Pokud byste měli zájem o klinickou biochemii, pak bych asi doporučil lékařskou fakultu, ale ne 1 :LF :-) Jinak dnes lze samozřejmě studovat obě chemie dohromady, anebo si jednu vybrat a na druhou chodit ze zájmu. Jestliže máte ambici někomu pomáhat a opravdu dělat farmacii, nemá podle mě smysl chodit na sice zajímavě nazvané obory na obou školách obsahují slovo lék, léčiva, zdraví, biomedicína atp. ale lepší je jít rovnou na medicínu, protože tam cesta k nějakému léku začíná i končí.

27 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Souhlas, VSCHT je v chemii best, jen nechapu, zda ste byli opravdu takovi kanci anebo kecy, protože mě zatím žádná chemička nedala a to už jsem ve třetáku. Takež Anča dlanovka.Medičky chemikům dávaj ?

MarekX

Anonymní řekl(a)...

A co Pardubická exVSCHT anebo Olomoucka klinicka biologie ? Informace z CVUT a fakulty biomediciny jsou bohuzel smutne, jedna se jen o pozdni sber vyhozenych mediku. V Pardubicich berou 3000 studentu, coz je totalni traga ale tradici to ma. Vite neco ?

Pavlik

Anonymní řekl(a)...

Doporučení nechodit na klinickou biochemii na 1. LF UK ani do Olomouce - vyrozuměno. Ale kam na klinickou biochemii tedy jít?

Anonymní řekl(a)...

Zkus biochemii na VSCHT a na LF, treba II.LF jdi na doktorske studium. Biochemie byla pred par lety hodne atraktivni obor, ktery ale dnes ve svete ztraci, protoze na to staci levnej cinan.

Jan Imrich

Anonymní řekl(a)...

Na jaky obor levny cinan nestaci?
rg

Anonymní řekl(a)...

Treba takovy automobil, letadlo, leky atp.Jan Imrich

Anonymní řekl(a)...

Moc pěknej článek.

Anonymní řekl(a)...

Taky jsem ve dvaceti delala chemii a ve triceti zacla medicinu :) Jsem rada, ze nejsem sama :)

Anonymní řekl(a)...

Jakozto student biochemie (doktorand) se me tekxt velice dotknul.
Zajimalo by me, jestli si ten clovek co to psal alespon precetl karolinku, protoze to tak nevypada...
"lehkych predmetu" ktere si clovek muze volit je sice dostatek, ale veskere kredity jsou v prvnich dvou rocich dany POVINNYMI predmety, ktere rozhodne davaci nejsou..
jen na okraj bych rad uvedl statistiku toho jak snadna biochemie je a jaka je to "davacka"
do prvaku nas nastoupilo 66, jarni termin 5. rok nas udelalo statnice 11. to je 13% decka.. dohromady z celeho rocniku dodelalo magistra i po prodlouzeni mene jak polovina.. a to uz to bylo na zacatku prosete pres prijimacky, ne jako na VSCHT kde se berou vsichni.
co se oboru odborne chemie tyka, je to jeste o dost prisnejsi..
Co se publikacni cinnosti tyka, zkusil dat autor do WOSu vyhledavat clanky nasich ucitelu? zjevne ne.. publikaci je u nas dostatek a dobrych ucitelu taktez..

doporucuji autoru aby zkusil byt alespon trochu objektivni, protoze tento clanek opravdu nezvladl

Anonymní řekl(a)...

Co to kecáš, na biochemii na přírodovědě berou 100% a to se jim tam stejně 60% nezapíše. Vyhazuje se minimálně. Na magistra se bere cca 30 lidí (všichni z bakaláře, takže žádných 11. Když už biochemii, tak jdu na VSCHT nebo do Olomouca. Že se tě to dotklo ? To rozhodnutí akreditační komise plzenských právníků také, to není prostě argument.

Jan Hurych

Anonymní řekl(a)...

Vskutku inteligentní krok smazat komentáře polemizující s Vašimi názory a opravující Vaše nepřesné informace, které na této stránce zaujatě podáváte.
Gregor

Starý chemik řekl(a)...

Smazal jsem pouze tu zdejší stupidní hádku a vzájemné urážky. Navíc rozhodně zde nehodlám trpět "objektivní" hodnocení těch, co danou školu studují, to je jako kdybych od plzeňáka slyšel, že to byly dobrý práva. Beru to jako spam, ať to přiletí odkudkoliv, třeba z Oloumouce nebo VSCHT, a ten jednou za čas smažu. Jestli to bylo opravdu podstatný a zásadní, napiš to znovu.

Anonymní řekl(a)...

Nuže, když už si tedy evidentně tykáme. Nikde nebylo zmíněno, že danou školu studuji. Napsal jsem, že se mi nelíbí tvoje subjektivní hodnocení, které jsem obohatil dalším, rozhodně objektivnějším hodnocením než je tohle. Nechme ale stranou onu "objektivitu" a zaměřme se na pravdivost některých výroku - mám na mysli systém přijímacích zkoušek, tak jak to je zde zmíněno to prostě NENÍ. Nicméně každý rozumný člověk si ty informace v případě zájmu najde sám.

Anonymní řekl(a)...

Anonyme, jdi se vycpat. Každý ví, jak to na Albertově chodí a kdo tam studuje.

Ludva

Anonymní řekl(a)...

Ano, zcela "evidentně"

Anonymní řekl(a)...

Máte názor na profesory, studium chmie v Olomouci na přírodovědě ?

Anonymní řekl(a)...

Olomouc je obecně down, navíc bude zdegerenovaná z evrograntů, které přetahují podprůměrnou verbež z evropských laborek ale asi by bylo lepší vědět, o co máte zájem nebo o koho, protože existují i vyjimky.

Xman

Anonymní řekl(a)...

Plebs z VŠCHT promluvil :D. Nenadarmo v mezinárodním hodnocení vysokých škol byla všcht 600 míst za karlovkou. Jak to může někdo, kdo nevystudoval všechny tři, vůbec hodnotit?

Anonymní řekl(a)...

Podle hodnocení škol v ČR nic nedovodíš. To má smysl dělat v UK nebo v USA, kde jsou kritéria srovnatelná, kde školy dělají statistiku např. nezaměstnaných stejně, a stejně se ví, že školy podvádí (viz. poslední články economistu). K čemu ti je, jak se publikuje v geologie nebo humanitních vědách, když chceš studovat chemii ? K čemu ti je, jak se publikuje, když chceš do industry atp. Nemá smysl ani takto srovnávat časáky v medicíně, chemii nebo fyzice napříč. Je neuvěřitelně komické, když se akademici srovnávají dle H, počtu publikací atp., má to asi tak stejnou vypovídací schopnost jako IQ kvocient, tj. závěr je, že někdo má vysoké IQ a někdo ne. Nic víc dovodit nemůžeš.

Pokud ale máš jiný názor, klidně si do Olomouce jdi.

Anonymní řekl(a)...

Takové hádání nemá smysl. VSCHT je v světovým žebříčku na 881. místě s 299 body. Na Univerzitu Karlovu ztrácí 70 bodů a na daleko větší školy (ČVUT, MU Brno, PU Olomouc) 11 bodů.

Stačí ty body přepočítat na počty učitelů nebo studentů a je jasné, že v tu chvíli UK propadne. VSCHT je exklusivní škola pro chemiky, to neznamená, že někde není chemie dobrá, ale lepší prostě zatím není :-)

Michal D

Anonymní řekl(a)...

Tohle mi silně připomíná ty neustálé žabomyší války, zda je lepší Právnická fakulta Univerzity Karlovy, na Masárně, nebo UPOL, s Plzní už zřejmě nikdo nepočítá.
Můj poznatek je takový, že škola sama člověka nic nenaučí, člověk se musí snažit sám. Zítra se dozvím, zda se mé předběžné přijetí na FCHT VŠCHT změní na opravdové přijetí nebo jestli si budu muset počkat, resp se hlásit jinam, v mém případě asi na farmacii jedině nebo na matfyz (obecná fyzika, kterou bych časem ale chtěla studovat taky, ale nevím, jak se to s chemií podaří skloubit).
Upřímně si od samotného docházení na VŠCHT neslibuju vůbec nic, nakonec to bude jenom o tom sezení na prdeli a makání na něčem, co mě ale tentokrát baví mnohem víc než právo. Nevím, jak by tento přístup byl ohodnocen na PřF UK, ale doufám, že na VŠCHT to k něčemu snad bude.

AF

Anonymní řekl(a)...

Uz jsem hodne let pryc ze skoly, takze nevim, co se za tu dobu mohlo zmenit, ale faktem je, ze VSCHT davala vic duraz na matiku a fyziku a hrozne to vsem cpala. Po vedecke strance si ovsem s PrF nemela opravdu co vycitat.
Na PrF prekvapive taky byla matika a fyzika. Matika v semester mensim rozsahu, kdezto fyzika naopak v o semestr vetsim rozsahu. Pokud vim, tak to tam ucili lidi z matfyzu, takze bych rekl, ze ta latka nebyla zas o tolik nizsi.
Stejne si sikovnejsi lide jak z VSCHT, tak z PrF nasli diplomku u nekoho mimo skolu. Pokud vim, tak PrF byvala prijemnejsi v tom, ze v tam studovavalo vyrazne mene lidi a tudiz na ne meli pedagogove vice casu a vic se jim venovali.

Ale jak jsem rekl, uz je to opravdu mnoho let a tedko rict, jak to funguje nyni.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, a můžete pls napsat, jakou chemii byste na současné VŠCHT tedy doporučili jako smysluplnou? Momentálně jsem na FCHT obor Chemie a chemické technologie. Mám ráda matematiku, anorganu uz bohuzel tolik ne, miluju toxikologii a ráda počítám, obecně. Mám ale problém, že vidina studia "technologií a materiálů" mě začala trochu odrazovat. A (asi proto, že mám vagínu) jsem začala pokukovat po něčem biologickém.
Odedávna miluju bižuli, hlavně rostliny, člověka zas tolik ne a povolání lékaře je na mě trochu moc stresující, i když koketuju s představou, že bych tu lékařskou někdy vystudovala. Má v mém případě smysl pokračovat ve studiu FCHT (a dát si bio předměty jako volitelňáky a užívat si povinný dvojkový předměty), nebo by mělo smysl přejít na FPBT na Biochemii a biotechnologii?
Já vím, že FPBT je obecně "horší" ve smyslu "jednodušší" protože prostě lidi si tu dvojkovou matiku a spol., kterou maji jen jako volitelnou, nezapisou, ale pere se ve mě to dilema, že bych opravdu chtěla studovat a začít směřovat k něčemu, co mě opravdu baví, ale zase nechci chodit na jednodussi fakultu a stat pak za hovno, tedy dilema: držet se zuby nehty na těžší fakultě, kde mě ta specka nebaví x jít na jednodušší fakultu, kde mě ale ta specka bude motivovat. Osobně se mi pak třeba jako magisterský studium na FPBT líbí víc ta Mikrobiologie než Biotechnologie...
Je to nějaký holčičkovský syndrom, že jsem sedla někomu na lep, jenom je to biochemie a biotechnologie a ne nalesteny prd typu forenzka? Nevím. :-(
Jsem si i schopná představit, že když bych přesedlala na FPBT a orinetovala se smerem k molekularni chemii, biochemii, biotechnologii a hlavne tedy mikrobiologii, tak ze bych se take dostana na PřF UK (here we go) na obor biologie s tim, ze bych se pak na magistra na PřF UK orientovala treba na tu botaniku, takže to moje vzdělání by bylo komplexnější. Nevím jen jestli tam chodit behem studia na VŠCHT nebo až potom, ale je to přírodověda no...
Prostě potřebuju radu no. :-( Na předešlý VŠ, která mě nebavila, se u mě vyvinuly panické stavy, tak jsem to studium ukončila, teď jsem na VŠCHT, ze začátku to bylo v poho, ale vrátilo se mi to. Asi i to tělo ví, že zřejmě nedělám něco, co mě zvlášť naplňuje a extra baví. Z čeho si tedy vybrat:
a) zůstat na FCHT a případně jít na bio-něco až na magistra;
b) přesedlat na FPBT, když mě to baví víc, má to smysl;
c) přesedlat na FPBT a dát si k tomu tu PřF UK, aby to vzdělání bylo o něco komplexnější;
d) jiné.
Je potřeba taky říct, že po studiu bych chtěla do výzkumu, i kdybych měla jenom psát knížky a naplňovat si život zajímavejma věcma, peníze asi zas tak moc nepotřebuju, ale vím, jak moc to lidi nedoporučují a říkají, že smysl má jneom pracovat ve firmě... :-(
Sorry za dlouhou reakci a dík za odpověď. Moc to pro mě znamená.

Starý chemik řekl(a)...

Tohle je těžký, ne snad proto, že bych nevěděl odpověď, ale že je nepřenosná. Je to něco jako vystřízlivění z mládí nebo krize středního věku- o tom se dá psát spousta pravd, ale uvěřit jim lze až po zažití.

Takže odpověď : je to úplně jedno, jaký obor chemie děláš :-) asi ale nemá smysl studovat souběžně VSCHT a PřF UK. Ale protože tě něco baví a nevěříšč mi, že znalost krystalochemie je užitečnější než techniky klinické biochemie a protože ty nejsi já, musíš si vybrat cestu sama a svou.

Anonymní řekl(a)...

Myslíte, že je perspektivní např. obor syntéza a výroba léčiv na všcht? Případně medicinální chemie na UK

Anonymní řekl(a)...

Biochemie byl únikový obor už za těžkého komunismu. Jedno zda na VŠCHT, PřF nebo medicíně. Posledním biochemikům, kteří sami vyvíjeli metody a které jsem poznal na sklonku jejich kariéry v 80. a 90. letech, je dnes 90 let.

Což má své důsledky. Jelikož biochemici nic tvrdého, technicky nového, neumí závisí na pomoci jiných. Ale nejsou schopni kriticky zhodnotit zda je to, co je jim předkládáno, dobře nebo ne. Nakonec většinou používají různé kity jejichž složení je firemním tajemstvím. Takže biochemie (a molekulární biologie) je koneckonců otázka víry.

Když ničemu nerozumím a rozhoduji, je to politika. Jinými slovy biochemie vychovává politiky. Kdo jsou dva největší politici současné české medicíny a chemie, bývalý rektor a prorektor UK? Nikoliv překvapivě biochemici.

Marta řekl(a)...

Už je to tady, začínám mít asi demenci nebo co. CHápete to že já volám na zámečník praha 4 abych jim řekla jak krásné webovky a přitom po nich nic nechci? Skutečně by mě měl jet asi někdo vyléčit, fakt to není moc hezký.